Матеріали на міський етап Всеукраїнського конкурсу майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів "Джерело творчості-2015"
22.12.2015 Administrator Категорія: Новини
Савюк Надія Юріївни
керівник гуртків образотворчого мистецтва «Веселковий світ"
та декоративно-прикладного мистецтва «Вироби зі шкіри»
КЗ ТМР «Центр творчості дітей та юнацтва»
Дата народження: 21.11.1971
Адреса: вул. С. Петлюри, 10, кв. 191,
м. Тернопіль
Телефон: дом. (352) 26-16-45;
моб. 067-109-1463
Освіта: вища педагогічна;
Косівський державний інститут прикладного та декоративного мистецтва;
спеціальність: вчитель образотворчого і декоративно- прикладного мистецтва (2003-2006 р.р.)
Стаж загальний: 27 років
Стаж педагогічний: 16 років
Характеристика
професійної діяльності керівника гуртка образотворчого мистецтва “Веселковий світ” та “Вироби зі шкіри”
Центру творчості дітей та юнацтва м. Тернополя
Савюк Надії Юріївни
1971 року народження
Савюк Надія Юріївна має повну вищу освіту. У 2006 р. закінчила Косівський державний інститут прикладного та декоративного мистецтва за спеціальністю: вчитель образотворчого і декоративно- прикладного мистецтва.
В Центрі творчості дітей та юнацтва на посаді керівника гуртків образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва працює 12 років. Педагог проводить заняття у різновікових навчальних групах, відповідно до вимог організації навчально-виховного процесу.
У своїй роботі велике значення надає формуванню у дітей естетичних смаків, розкриває важливе місце образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва у житті, допомагає виявити та розвивати творчі здібності вихованців. Савюк Н. Ю. уміло реалізує творчий підхід до проведення заняття гуртка, використовує різноманітні форми та методи роботи з дітьми. Вдало підбирає навчальний матеріал та практичні форми проведення занять, працює у напрямку реалізації потреб особистості у самореалізації в соціумі, сприяє динамічному розвитку обдарованих дітей, допомагає опановувати основами різних видів образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва.
На заняттях з гуртківцями виховує національно-патріотичні почуття, любов та повагу до української історії і культури, вивчає та відтворює зразки традиційних ремесел. Керівник працює за навчальною програмою, яка чітко структурована по рівнях і вікових категоріях. У своїй професійній діяльності педагог велике значення надає практичній результативності навчання в гуртках, вміло організовує дитячий колектив.
Вихованці Савюк Надії Юріївни постійно беруть участь у міських, обласних, Всеукраїнських та міжнародних конкурсах дитячої творчості; у багатьох із них стають переможцями та призерами.
Користується повагою серед вихованців, батьків та колег по роботі.
Директор КЗ ТМР
«Центр творчості дітей та юнацтва» С.М.Миханчук
Анотація досвіду роботи
керівника гуртків
образотворчого мистецтва «Веселковий світ» та
декоративно-прикладного мистецтва «Вироби зі шкіри»
КЗ ТМР «Центр творчості дітей та юнацтва»
Савюк Надії Юріївни
Тема: Формування естетичних компетентностей особистості на заняттях гуртків образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва.
Стратегічним орієнтиром нової парадигми освіти є формування життєвих компетентностей особистості, розвиток творчих здібностей, підготовка до свідомого вибору професії.
Реалізація життєвого потенціалу особистості передбачає, насамперед, оволодіння ключовими компетентностями, серед яких важливе місце займають мистецькі та естетичні компетентності. Тому проблема компетентісного підходу є надзвичайно актуальною.
Мета досвіду – розкрити можливості розвитку творчих здібностей, формування естетичних смаків у процесі навчально-виховної діяльності гуртків образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва.
Завдання: Висвітлити процес створення сприятливих умов для гармонійного розвитку особистості та формування базових (ключових) компетентностей засобами образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, окреслити ефективні форми, методи і прийоми роботи з дітьми у процесі навчально-виховної діяльності, показати ефективність системного підходу у формуванні творчого колективу.
Принципи: національної спрямованості, наступності і системності, відповідності форм і методів навчання віковим, психологічним та індивідуальним особливостям гуртківців, творчої ініціативи і свободи самовираження.
Практичне значення для підвищення якості та результативності навчально-виховного процесу.
Заняття на гуртках образотворчого та декоративно прикладного мистецтва займають значне місце у формуванні мистецьких та естетичних компетентностей особистості, формуванні ціннісного ставлення до держави, суспільства, особистості, до історії та культурної спадщини народу, сприяє розвитку творчих здібностей, формуванні навичок самовираження, самовдосконалення і самореалізації в соціумі.
Акцентуація на компетентнісному підході до навчально-виховного процесу дає можливість чітко структурувати навчальні програми і виховні плани відповідно до мети і завдань позашкільної освіти.
Система педагогічних дій:
Використання компетентісного підходу передбачає формування компетентностей гуртківців на заняттях гуртків образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва.
Пізнавальні естетичні компетентності: Ознайомлення з надбаннями світової та вітчизняної культури, творами народного мистецтва. Оволодіння знаннями у різних галузях образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва.
Практичні естетичні компетентності: Оволодіння навичками малюнку, живопису, композиції, декоративними техніками, навичками художньої обробки шкіри.
Творчі естетичні компетентності: Розвиток нестандартного, креативного мислення.
Соціальні естетичні компетентності: Вміння використати свої знання і навички у процесі самореалізації у соціумі, вміння окреслити пріоритети у виборі професії.
Таким чином навчально-виховна діяльність у гуртках образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва структурована за основними напрямками естетичних компетентностей.
1. Пізнавальні естетичні компетентності.
Навчальні програми гуртків образотворчого «Веселковий світ» та декоративно-прикладного мистецтва «Вироби зі шкіри» розроблені відповідно до вікових особливостей гуртківців, мають чіткі структурні підрозділи. Зокрема програма з образотворчого мистецтва включає в себе на початковому та основному рівні: малюнок, живопис, основи композиції основи кольорознавства, основи декоративних технік, на вищому рівні до згаданих розділів додається виконання шрифтів, робота над творчим проектом, творчі роботи за індивідуальним вибором.
Програма з образотворчого мистецтва трьох рівнів навчання: початковий, основний, вищий. Початковий рівень розрахований на два роки навчання, вікова категорія - початкова школа (7, 8, 9 років), основний рівень – три роки навчання, вікова категорія - середня школа (від 10 до 14 років), вищий рівень – три роки навчання, вікова категорія - старша школа (14 - 17 років). Програма з художньої обробки шкіри передбачена на основний рівень, три роки навчання, вікова категорія – середня і старша школа (11-15 років).
Програма передбачає вивчення таких розділів: основи композиції, технологія роботи з шкірою, основи моделювання, робота в матеріалі, виконання творчого проекту. У роботі з гуртківцями переважає індивідуальний підхід та особистісно орієнтований метод навчання, який сприяє виявленню і розвитку творчих обдарувань дітей.
Протягом роботи керівником гуртків образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва можна прослідкувати певну закономірність у формуванні колективу гуртка. Пройшовши навчання в групах початкового рівня з образотворчого мистецтва, вихованці часто виявляють бажання продовжити навчання у групах основного рівня з художньої обробки шкіри. Частина колективу основного рівня формується з дітей , які пройшли початковий рівень навчання в інших гуртках чи студіях образотворчого мистецтва нашого закладу або в інших позашкільних закладів нашого міста. Таким чином можна спостерігати, що гуртківці знаходяться у пошуках сприятливих для себе умов, можливостей творчо зростати і розвиватись. Переважно групи вищого рівня це гуртківці, які мають чіткі пріоритети свого майбутнього навчання та вибору професії.
У організації навчально-пізнавальної діяльності використовуються вербальні, ілюстративні та практичні методи навчання.
Вербальні методи використовуються на теоретичних заняттях або на комбінованих. Під час пояснення нової теми педагог проводить бесіду, інструктаж, пояснення нового матеріалу.
Ілюстративні методи використовуються у поєднанні з вербальними — це демонстрація творів мистецтва, моделей, зразків, етапів виконання роботи, технологічних карт, шаблонів та іншої наочності, яка допомагає у засвоєнні нового матеріалу та дозволяє перейти до практичної частини заняття.
Практичні методи навчання займають у роботі гуртка переважаючу роль. Це репродуктивні методи - відтворення або повторення готових зразків або робота за готовими зразками, вправи, навчальні завдання, а також творчі практичні методи, що передбачають самостійну роботу, творчі завдання, проектну діяльність. В роботі гуртка широко використовуються методи стимулювання та мотивації навчально-пізнавальної і творчої діяльності. Це створення ситуації інтересу при вивченні того чи іншого матеріалу виконанні творчих чи навчальних завдань (використання пізнавальних ігор, гумористичних хвилинок, чайних пауз, розважальних занять, участь у конкурсах і фестивалях, творчих виставках тощо). Розвиток інтересу в учнів - це засіб активізації навчання, що сприяє кращому засвоєнню знань і умінь, формуванню гармонійної цілісної особистості, здатної до самореалізації в соціумі. Байдужість у навчанні негативно впливає на всіх учасників навчального процесу. “Де творчий педагог — там творчий учень”.
У навчальному процесі використовуються інноваційні методи навчання, такі як: майстер-класи педагога і учнів старших груп, кооперативні методи , робота над творчим проектом, дитяче журі.
Невід'ємною частиною діяльності педагога у гуртку є виховна робота, яка спрямована на формування ціннісного ставлення особистості до держави, суспільства, до історії та культури українського народу, до праці і природи, до мистецтва, до себе і людей. З цією метою проводяться виховні заходи, бесіди, індивідуальна робота в колективі. Важливою, на мій погляд, є активна співпраця з батьківським колективом.
Результатами роботи гуртків образотворчого мистецтва та художньої обробки шкіри є неодноразові перемоги вихованців у міських, обласних та Всеукраїнських конкурсах дитячої творчості, випускники гуртка вступають у навчальні заклади та вузи профільного спрямування, беруть участь у виставках та майстер-класах.
Переконана, що запропоновані форми, методи і прийоми педагогічної діяльності знайдуть своїх прихильників і послідовників.
Нагороди
2011р. – грамота Дирекції національного заповідника “Замки Тернопілля”, м. Збараж;
– грамота Управління культури і мистецтв Тернопільської міської ради
– грамота Управління освіти і науки Тернопільської міської ради
– грамота ДП “Тернопільстандартметрологія”.
2012 р. – грамота Управління культури і мистецтв Тернопільської міської ради;
– грамота Управління культури Тернопільської обласної державної адміністрації;
- грамота ДП “Тернопільстандартметрологія”.
2013 р. - грамота Управління культури і мистецтв Тернопільської міської ради;
– диплом Тернопільського обласного благодійного фонду “Цвіт вишиванки”;
- грамота ДП “Тернопільстандартметрологія”.
2014 р. – диплом Folk Ukraine (Всеукраїнський фестиваль писанки, м.Київ;
– подяка Благодійного фонду “Подоляни” (Благодійний фестиваль “Україна єдина”)
– грамота Управління культури і мистецтв Тернопільської міської ради
– грамота ДП “Тернопільстандартметрологія”;
– диплом Folk Ukraine(Всеукраїнський фестиваль Святого Миколая);
– диплом Folk Ukraine (Всеукраїнський фестиваль писанки, м.Київ)
2015 р. - Диплом Folk Ukraine (Всеукраїнський фестиваль писанки, м.Київ)
ВІДГУК
про роботу педагога Центру творчості дітей та юнацтва
САВЮК НАДІЇ ЮРІЇВНИ
Савюк Надія Юріївна працює в Центрі творчості дітей та юнацтва на посаді керівника гуртка образотворчого мистецтва «Веселковий світ» та гуртка декоративно-прикладного мистецтва «Вироби зі шкіри».
Моя донька Дума Тетяна відвідує заняття гуртків вже протягом шести років. Надія Юріївна зуміла побачити і розвинути природні задатки моєї дитини. На заняттях вчитель розвиває творчі здібності, вміння бачити прекрасне.
Надія Юріївна – педагог високого рівня освіченості та професійної підготовки, знаходить підхід до кожної дитини. Вона вимоглива і справедлива. Надія Юріївна навчає дітей не тільки малювати чи майструвати, а й виховує любов до людей і природи, шанобливе ставлення до батьків та Батьківщини.
Успіх моєї доньки бачу в отриманні нею призових місць в різноманітних конкурсах і виставках. Тетяна дуже любить і з задоволенням відвідує заняття гуртків.
Дума Петро Володимирович
Відгук
про роботу керівника гуртків образотворчого та декоративного мистецтва Центру творчості дітей та юнацтва
Савюк Надії Юріївни
Савюк Надія Юріївна – керівник гуртків образотворчого мистецтва «Веселковий світ» та декоративно-прикладного мистецтва «Вироби зі шкіри» Комунального закладу Тернопільської міської ради «Центр творчості дітей та юнацтва. За період роботи проявила себе як досвідчений фахівець, яка творчо організовує пізнавальну діяльність учнів, досконало володіє сучасною теорією та методикою позашкільного навчання і виховання.
Керівник гуртків вміло застосовує метод особистісно-орієнтованого виховання, інтерактивні фори роботи: колективні творчі справи, проектні технології. Особливу увагу приділяє формуванню колективу як творчого об’єднання. Змістовно проводить виховні заходи, сприяє формуванню активної життєвої позиції, національної свідомості, патріотичних почуттів. Під час використання різних форм роботи створює доброзичливу атмосферу, вихованці розкуті, легко включаються в роботу, працюють із зацікавленням, виявляють творчу ініціативу.
Надія Юріївна приділяє належну увагу роботі з обдарованими дітьми, її вихованці були багаторазовими переможцями міських та обласних конкурсів дитячої творчості.
Керівник гуртків постійно підвищує свій фаховий рівень, працюючи на проблемою «Формування естетичних компетентностей особистості на заняттях гуртків образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва».
Надія Юріївна користується авторитетом серед педагогів закладу та вміло співпрацює з батьківським колективом.
Заввідділом декоративно-прикладного
мистецтва ЦТДЮ О.В. Панкевич
Відгук про роботу
керівника гуртка Центру творчості дітей та юнацтва,
майстра народних художніх промислів
Савюк Надії Юріївни
Савюк Надія Юріївна працює керівником гуртків образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва Центру творчості дітей та юнацтва .
У 2011 році атестована на звання майстра народних промислів з художнього моделювання.
Надія Юріївна зарекомендувала себе як професійний педагог, який передає знання і вміння своїм учням, виховує в них повагу до історії і культури свого народу, спонукає до вивчення і відродження традиційних українських ремесел, зокрема роботи із шкірою. Педагог розвиває творчі здібності дітей, дає можливість їм самовиразитись, підтримує індивідуальну ініціативу в творчому пошуку своїх гуртківців.
Надія Юріївна бере активну участь у мистецькому житті міста, неодноразово експонувала свої роботи та роботи своїх вихованців на міських, обласних та Всеукраїнських виставках творчих робіт. Як майстер народних художніх промислів проводить майстер класи для дітей міста, бере участь у благодійних акціях.
Майстриня і педагог, Савюк Н. Ю., знаходиться у постійному творчому пошуку, займається самоосвітою, розвиває свій творчий потенціал.
Провідний методист Обласного
Центру народної творчості
І.І.Кузишин
ВІДГУК
про роботу педагога Центру творчості дітей та юнацтва
САВЮК НАДІЇ ЮРІЇВНИ
Моя донька, Ярош Вероніка, навчається у КЗ ТМР "Центр творчості дітей та юнацтва" в гуртках образотворчого мистецва «Веселковий світ» та декоративно-прикладного мистецтва «Вироби зі шкіри» на протязі семи років. Керівником гуртків є Савюк Надія Юріївна.
Надія Юріївна зарекомендувала себе як професійний,творчий та активний педагог, веде цілеспрямовану роботу по наданню вмінь і навичок в техніці художньої обробки шкіри та образотворчого мистецтва. В гуртку образотворчого мистецтва Савюк Н.Ю. навчає дітей різним стилям та напрямкам живопису , графіки, малюнку, композиції, а в гуртку «Вироби з шкіри» діти навчаються різних технік обробки шкіри і виготовляють вироби декоративно-ужиткового призначення.
Заняття в гуртках приносять дітям радість спілкування в колективі однодумців, формує у них правильне уявлення про культуру, звичаї, традиції нашого народу. Надія Юріївна розвиває у дітей художньо - естетичний смак, розкриває творчий потенціал, розвиває такі якості як терплячість, уважність, прагнення прикрасити оточуючий світ, вміння бачити і розуміти, цінувати та створювати прекрасне.
Результатом навчання у гуртках моєї доньки є неодноразові перемоги у міських, обласних та Всеукраїнських конкурсах ,фестивалях, виставках.
Надія Юріївна -це педагог –майстер, творча особистість, щира, відкрита, відноситься до категорії людей, які ніколи не зупиняються на досягнутому , знаходяться в постійному творчому пошуку. Ці всі якості вона передає своїм вихованцям.
Навколо педагога вирує життя, сповнене творчості , невтримної фантазії, щирості та доброти. Заняття для гуртківців – відкриття й набуття нових вмінь та навичок , які стануть у пригоді в дорослому житті, а можливо фахом цілого життя , й , безперечно, добрим спогадом про золоті руки та добре серце керівника.
Голова батьківського комітету
гуртка «Вироби із шкіри» Ярош Світлана Михайлівна
Проект «Колекція молодіжних сумок»
(дослідницький, навчальний, творчий)
Виконали гуртківці гуртка «Вироби зі шкіри»:
Олійник Анастасія, Шевчук Анна,
Сокальська Діана, Конащук Ірина
Керівник: Савюк Надія Юріївна
Тема проекту: Створення сучасних молодіжних сумок за мотивами народних кептарів та оздоблення їх правдивими техніками художньої обробки шкіри .
Мета проекту:
- ознайомити гуртківців з українським нагрудним одягом-важливим елементом українського національного костюма;
- навчити створювати сучасні моделі сумок за мотивами народних кептарів, моделювати та конструювати сумки(робити креслення лекала та інш.)
- розвивати творчі здібності гуртківців;
- виховувати любов до рідного краю, історії та традицій українського народу.
Тривалість проекту: вісімдесят начальних годин.
Учасники проекту: Олійник Анастасія (13років), Шевчук Анна (16років),
Сокальська Діана (13років), Конащук Ірина (13років)
Керівник проекту: Савюк Надія Юріївна
Етапи проекту:
- Дослідницький
- Проектно-композиційний
- Конструктивно-технологічний
- Підсумковий
Дослідницькій етап
Проблеми дослідження шкіряних виробів, як елементу традиційного одягу та виду декоративно-ужиткового мистецтва в українській мистецтвознавчій літературі є актуальною темою сьогодення. Метою даного проекту є виявлення можливостей використання надбань української етнокультури, базових принципів формоутворення та орнаментики в створенні колекції сучасних молодіжних сумок.
Саме кептар був невід’ємною складовою частиною локальних комплексів традиційних українських костюмів, а питання відродження традицій особливо актуально звучить сьогодні, бо традиції сприяють максимальному втіленню етнічного менталітету народу.
Вивчаючи кептарі в локальних осередках, що знаходяться на прибережжі Черемошу(кінець ХІХ - середина ХХ ст.) можна помітити, що завдяки оздобленню і колориту гуцульський кептар є художньо закінченим твором народного колективного досвіду і мистецтва.
Способи декорування кептарів дуже різноманітні: тут і декорування самого матеріалу за допомогою суцільного його фарбування чи фарбування окремих елементів, тобто засобом прикраси виступає сам колір чи поєднання кольорів; тут і декорування, утворені шляхом нанесення вишивки, аплікації, накладання кольорового шнура, різноманітних візерунків, фігур, зображень; тут і декорування за допомогою хутра, бахроми, китиць, силянок тощо.
Будь-які способи декорування та характер їх комбінувань мають дуже велике значення для вивчення історії розвитку гуцульського кептаря на тлі розмаїття традиційного строю західних регіонів України ХІХ – початку ХХ століття.
Естетична цінність народних шкіряних виробів зумовлена гармонійним поєднанням матеріалу, форми, конструктивних прийомів та художньо-естетичних засобів. Аналізуючи різноманітність засобів візуалізації і технік декорування кептарів шляхом інтерпретації, зародився певний тип орнаменту, який можна застосовувати у створенні сучасної колекції сумок.
Чому сумок? Тому, що сумка є важливою деталлю і доповненням до костюма. Виникнення сумок було зумовлено необхідністю перенесення речей при переміщені людей. Зображення перших сумок зустрічається на папірусах Давнього Єгипту. Якщо заглянути в Істрію моди, то можна помітити, що сумкам приділялась пильна увага завжди. Протягом довгих років розвитку людини та еволюції суспільства ця річ трансформувалась від невеликих сумок-гаманців, куди клали дрібні монети, до аксесуару, що став популярним в будь-якому середовищі.
Сумки оздоблювали шовком або металевою ниткою, бісером, перламутром, дорогоцінним камінням, тобто сумка поступово стає предметом розкоші. Особливість сумки полягає у тому, що крім бажаного аксесуару і доповнення до одягу, вона виконую функцію «великої кишені», де можна зберігати дрібні речі, необхідні нам у повсякденному користуванні. Іноді ми забуваємо, що наше життя складається з буденних днів, буденної одежі та аксесуарів. Проте й речі повсякденного вжитку повинні бути гарними. Для того, щоб покращити настрій, давайте внесемо різноманітність у використання такої необхідної речі, як сумка. Дівчина, жінка і сумка – це два невід’ємні поняття, тому сумка повинна бути авторською, індивідуальною, красивою, а основне – зручною у користуванні.
Для того, щоб ці речі стали носіями властивостей їх авторів, підкреслювали індивідуальність їх власниць, джерелом у створенні базової форми даної колекції молодіжних сумок було взято традиційні елементи орнаментики українських кептарів.
У проектному вирішенні було досягнуто трьох аспектів:
Перший – утворені форми повинні відповідати джерелу;
Другий – форма повинна відповідати вимогам сучасної моди;
Третій – новоутворені форми мають органічно поєднуватись із традиційними мотивами декоративного оздоблення українських кептарів.
Проектно-композиційний етап
Розробку творчого задуму розпочинаємо з детального опрацювання джерела майбутнього твору, у даному випадку це зібраний етнографічний матеріал. Після цього приступаємо до виконання фор ескізів, де основним завданням є пошук базової форми майбутньої колекції. З них обираємо найвдаліші варіанти, які надалі використовуємо для створення ескізів колекції сумок, поступово доповнюючи та збагачуючи їх. Згідно обраної базової форми знаходимо рівновагу між естетичною та утилітарною функціями, знаходимо найоптимальніше розміщення декоративних зон.
Після затвердження моделей сумок переходимо до створення ескізів у кольорі, намагаючись знайти гармонійне співвідношення кольорових і тональних мас.
Наступний етап – структурно-технологічний аналіз кожної моделі зокрема. Найкращій варіант розробляємо у обраній кольоровій гамі підібраній техніці виконан
Конструктивно-технологічний етап
До виконання проекту у матеріалі гуртківці обрали чотири сумки за такими конструктивними ознаками:
- Сумка, що виконується Шевчук Анею складається з двох стінок.
- Сумка, що виконується Олійник Настею складається з двох стінок і двох клинчиків.
- Сумка, що виконується Сокольською Діаною складається з двох стінок і ботану.
- Сумка, що виконується Конащук Іриною складається з цілого полотна і двох клинчиків.
Технологія виготовлення сумок передбачає підготовчо-заготівельні операції, що передують монтажу виробу.
Підготовчі операції виконуємо у такій послідовності:
- виготовлення лекал та розкрій матеріалу(шкіри, тканини);
- розрахунок декору;
- виготовлення шаблонів, розміток декору;
- відбір та розкрій матеріалу на деталі сумки.
Наступним етапом роботи над виготовлення сумок є
обробка та оздоблення деталей:
- виготовлення мотивів аплікації;
- перфорація;
- прикріплення мотивів аплікації до деталей, корпусу сумки;
- виконання доповнюючи технік оздоблення;
- шеврування країв деталей;
- виготовлення зовнішніх деталей(ручок, кишень);
- виготовлення внутрішніх деталей( кишень)
- обробка(оздоблення) країв деталей;
- вкладення фурнітури(кілець, магнітної кнопки).
Монтаж виробу(сумки):
- монтаж усіх деталей;
- перфорація країв виробу;
- оздоблення країв сумки обкидною(простою, подвійною, складною);
- чищення виробу(від клею)
- воскування.
Підсумковий етап
Даний проект «Колекція молодіжних сумок» вийшов у дівчат дуже вдало і заслуговує високої оцінки, адже кожна з сумок є художньо закінчений твір.
Колекція гуртківців експонувалась на звітній виставці ЦТДЮ у палаці культури ім.. Л. Курбаса «Березіль». Та відзначена у міському огляді-конкурсі «Таланти твої Україно».
Щодо труднощів: у процесі роботи виникали деякі неполадки, швидше тому, що завдання було складне, адже проект несе у собі дуже багато інформації, матеріалі, усвідомити які не завжди під силу дітям такого віку. Тому проводилась індивідуальна робота із кожним гуртківцем, перевірялись креслення, лекала, макети сумок, фор ескізи і заключні ескізи.
У ході роботи в матеріалі удосконалювали вже засвоєні техніки «Плетіння», «Аплікація», накладання декоративного шнура. Навчились оздоблювати сумку подвійною та складною обкидною, а також плести декоративний шнур, який є допоміжною деталлю-ручкою(сумка Олійник А.)
На мою думку, хоч завдання й було складним, але цікавим та захоплюючим. Мета проекту досягнута, адже основна мета вчителя відроджувати прадавні мистецтво і традиції свого народу, прививати любов до Батьківщини, інтерес до історії українського народу.
Заняття на тему: « Браслет – оберіг. Символіка квітів,
техніка та прийоми роботи»
Тема: «Браслет-оберіг. Символіка квітів, техніка та прийоми
роботи».
Мета: - закріпити навички аплікації зі шкіри,
- поглибити знання гуртківців про символіку квітів, їх роль в житті людини.
- розвивати художньо-образне мислення, фантазію, самостійність і уважність при роботі зі шкірою.
- виховувати повагу до традицій і звичаїв українського народу, до культури і історії рідного краю.
Тип заняття: комбіноване заняття.
Техніка виконання: аплікація зі шкіри.
Обладнання: штучні квіти, замальовки квітів, технологічні карти.
Інструменти і матеріали: олівець, гумка, гелева ручка, долота. Пробійники, лінолеум, молоток, клей «Момент універсальний», сірники, лінійка офіцерська та дерев’яна, ножиці, фурнітура, ніж, клейовий пістолет, плоскогубці фігурні, шматки шкіри різного кольору.
Хід заняття:
- Організаційний момент. Педагог вітається із гуртківцями, перевіряє готовність до заняття, оголошує тему заняття.
- Актуалізація опорних знань і вмінь.
(На столі стоїть букет із штучних квітів ).
Педагог з дітьми розглядає букет та розповідає про значення і символіку кожної квітки.
Педагог: Давайте спробуємо дати відповіді на такі запитання:
- Які ваші улюблені квіти? (Відповіді дітей)
- У чому краса квітки? (Відповіді дітей)
- Для чого людям потрібні квіти? (Відповіді дітей)
- Для чого ростуть квіти на землі? (Відповіді дітей)
Педагог: Так, це прекрасні квітучі рослини, які звеселяють у будні свята, бо квіти вміють розмовляти. Чудова та різнобарвна мова квітів. Нам багато чого може розповісти як пишний букет так і скромна гілочка. Колір квітки має свою символіку. Що означає червона барва? – радість, перемогу, любов. А рожева – чесність, ласку. Біла - вірність і чистоту. Блакитна – стриманість. Синя – сум.
Та не лише кольорами розмовляють квіти, а вони й самі мають символічне значення, лікувальні властивості. Це такі квіти як ромашка, волошка, нагідки. Здавна їх використовували люди для лікування різних хвороб.
А зараз пограємо гру «Яка це квітка?»
- Діти я буду розповідати вірші, загадки про квіти, а ви будете відшукувати ці квіти в букеті або на малюнку, говорити яка це квітка і де вона росте. Хто назбирає найбільше квіток, той і переможець.
Так багато дзвоників,
На одній ніжці.
Всі такі біленькі
І чарівно ніжні.
Як болить серденько –
Відвар з мене п’ють.
Здогадайтесь діти
Як мене зовуть?
Що це за квітка?
(Відповіді дітей)
Так, конвалія.
( Гуртківець вибирає квітку і говорить , що це лісова квітка і розквітає навесні).
Педагог: А тепер ще загадки:
- Жовті щічки, білі повічки.Що це за квітка?
(Відповіді дітей)
- Так, це ромашка, називається вона луговою, але росте вона як у полі так і в лісі.
Щедро в лісі навесні
Перша розквітає,
І голівоньку свою,
До сонця здіймає.
- Що це за квітка?
(Відповіді дітей)
Педагог: Звичайно, це пролісок. Це перша квітка весни, росте у лісах, на галявинах.
А ось, ще одна загадка:
Дивні квіти розцвіли
В гаю на діброві,
Розбрелися там і тут
Квіточки чудові.
Вітерець заколисав
Їх голівки сині.
Квіти ж ніжно:
«Дінь-дзелень» -
Пісеньку дитині.
(Відповіді дітей)
- Ви здогадалися – це дзвіночки. Їх можна віднести до польових квітів.
- А може хто з вас , діти , знає віршики чи загадки про квіти, і хоче
поділитися з нами?
(Діти загадують загадки та декламують вірші)
Педагог: А тепер давайте поговоримо про символіку квітів, почуття.
Усі ви знаєте таку квітку – барвінок. Нашу країну – Україну можна назвати барвінковим краєм, бо росте ця рослина повсюдно: у Карпатах, Західному Поділлі стелиться цей вічнозелений чагарник з чудовими блакитними квітами. В українських народних піснях барвінок - це символ кохання. Недаремно з барвінку плетуть весільний вінок, прикрашають ним весільний коровай. А чим корисний барвінок? Відвар з цієї рослини п’ють взимку від застуди.
- А що діти ви знаєте про ромашку?
(Відповіді дітей)
Гуртківець: Ромашка символізує – здоров’я, доброту і ніжність.
Педагог: А що ви знаєте про кольорові дзвіночки? Це символ вдячності. Зранку, коли день лише прокидається, вмиті росою дзвоники гойдають на стеблі голівками, ніби дякують сонцю за тепло.
- Діти, а що ви знаєте про квітку мальви?
(Відповіді дітей)
Гуртківець: Це символ віри, надії та любові.
Педагог: А знаєте таку квітку півонію? Розквітає вона пізно навесні в травні. Півонія - символ довголіття, а також віри і надії.
- А яку квітку вважають символом життя і безсмертя?
(Відповіді дітей)
Педагог: Так, правильно – безсмертник, за легендами він дарує здоров’я роду людському.
Відгадайте ще одну загадку:
Запалали в чистім полі
Наче вогники червоні,
То палає в полі так
Польовий червоний …
Гуртківці (хором): Мак
Педагог: Правильно, це мак. Мак – символ краси і ошатності. З квітучим маком порівнювали юнака –молодця. Також мак - символ розквітаючої дівочої вроди. Кажуть: «Розцвіла, як маків цвіт». Макова голівка символізує мудрість, розум.
- Діти пригадайте. Яку ще квітку можна зустріти в полі поряд з маком.
(Відповіді дітей)
Педагог: Правильно, волошку. Волошка це ніжна квітка - здавна улюблениця українських дівчат. Синя квітка - символ краси, дівочої вроди та мрії про любов. А ще волошка має цілющі властивості, що містяться в її ніжних пелюстках. У народній медицині з відвару пелюсток роблять примочки для хворих очей. Я думаю, що всі ви знаєте таку квітку як фіалка. Фіалка - символ скромності і сором’язливості. Сама квітка ,ніби соромлячись, виглядає з-під зеленого листя.
Отже, діти, сьогодні ми з вами поговорили про квіти, їх символіку та їх значення. Можна зробити висновок, що кожна квітка для людини лікар, оберіг. Тому, ми сьогодні на занятті будемо виготовляти браслет , в якому будуть присутні квіти - обереги. Такий браслет буде і вашим оберегом, а також ви зможете подарувати його своїм рідним і близьким.
3.Практична робота.
Інструктаж з БЖД ( педагог проводить бесіду з правил поведінки за робочим столом, роботи з ріжучими інструментами, долотами та плоскогубцями; про безпечну роботу з клеєм).
Педагог: Сьогодні ми будемо виготовляти браслет з кольорової шкіри у техніці аплікація. Для початку виготовимо лекала. Для полегшення роботи можна скористатись технологічною картою (додаток), в якій вказана послідовність виготовлення нашого виробу.
(педагог роздає технологічні картки гуртківцям)
Педагог:
- Витинаємо з картону смужку розміром 130/ 20 мм. – ця смужка з шкіри буде основним полотном браслету. Таких смужок нам потрібно буде дві для лицьової і зворотної сторони браслету.
- Виготовляємо основу браслета: Вирізаємо з зеленої шкіри дві смужки.
-Виготовляємо квіти ромашки: Розмічаємо по бахтармі (зворотному боці шкіри) коло діаметром 25 мм , позначаємо діагоналі кола і розмічаємо всередині коло діаметром 15 мм. Вибиваємо пелюстки ромашки профільним долотом 7/4 мм. (Зразок - Ç). Коли вибили квітку, ножицями прорізаємо пелюстки до меншого діаметру. Підпалюємо краї сірником, щоб пелюстки вигнулись і наворсилась шкіра.
Тепер беремо шматочок салатової шкіри, по бахтармі розмічаємо олівцем коло діаметром 15 мм. І вибиваємо серединку трикутним профільним долотом 4/4 мм. (Зразок - Ù ). Прорізаємо до центру, підпалюємо сірником, щоб не ворсилась шкіра.
Педагог: вирізаємо з шматочка жовтої шкіри коло діаметром 15 мм. , прорізаємо до центру, обпалюємо кінці тичинок .
Склеюємо всі деталі ромашки. Таких квіток для браслету потрібно виготовити 2 шт.
Педагог: Наступний етап - виготовляємо квітку мак. (2 шт.) Виготовляємо лекало з картону.
Беремо шматки червоної шкіри, розмічаємо по бахтармі за лекалом пелюстки маку. Вирізаємо підпалюємо краї, щоб не ворсилась шкіра.
Далі, беремо 2 ґудзики до одягу на ніжці діаметром 10 мм. Вирізаємо з зеленої шкіри 2 кола діаметром 20 мм. Промащуємо ґудзики і шматочки шкіри клеєм, коли підсохне натягуємо шкіру на ґудзики формуючи серединку квітки.
- Виготовляємо тичинки. Для цього вирізаємо смужку з чорної шкіри 10/25 мм. Прорізаємо з одного боку у вигляді гребінця.
Підклеюємо тичинки до низу ґудзика і збираємо всю квітку маку.
Збираємо браслет на основу. Квітки ромашки пробиваємо по центру квітки міліметровим пробійником, кріпимо плетінкою жовтого кольору. Квіти маку пришиваємо за ніжку ґудзика до основного полотна.
Склеюємо дві смужки основного полотна зворотним боком. Кріпимо фурнітуру за допомогою плоскогубців. Браслет готовий.
4. Самостійна робота гуртківців під керівництвом педагога.
Виготовлення браслета «Оберіг».
(Здійснення індивідуального підходу, виправлення характерних помилок дітей при виконанні виробу)
5. Підсумок заняття
Педагог: Діти, подивіться, яку красу ви зробили своїми вмілими руками. Дякую вам за натхненну працю, адже сьогодні ви зробили не тільки гарний браслет, а і квітковий оберіг.
Використана література
- Болтарович З. Українська народна медицина./ З. Балтарович – К., Абрис, 1994.
- Василашко В. А. Чи України ти син./ В. А. Василашко – К., Веселка, 1994. –237 с.
- Дмитренко М.І. Словник символів. / М.І. Дмитренко – К., Народознавство, 1997.
- Злотницький М.Ф. Квіти в легендах і переказах./ М. Ф. Золотницький – К., Довіра. 1992.
- Кондратюк А. З вишневого саду./ А Кондратюк – К., Молодь, 1992.
- Носаль І. Від рослини до людини./ І. І. Носаль – К. Веселка, 1992.
- Калініченко О.В. Підручник з образотворчого мистецтва / О.В. Калініченко, В.В.Сергієчко. – К. Освіта , 2012. –322с.
- Яремків Михайло Композиція: творчі основи зображення. / [Навчальний посібник.] М. Яремків – Тернопіль: Підручники і посібники, 2009. – 112 с.
- Бастов Г.А. Художественное проектирование изделий из кожи./ Г. А. Бастов – М.: Легкая промышленность, 1988.
- Кюльн Э. П. Технология художественных изделий из кожи / Э.П. Кюльн, К.К.Кирме, Х.К. Реймо, Э. Г.Самматавет – М.: Легкая и пищевая промышленность, 1982.
- Козлова Т. В. Основы художественного проектирования изделий из кожи [Текст] : [учебн, пособие для студентов вузов] / Т. В. Козлова — М., 1975. —324 с. : ил.
- Митина И. Д. Технология создания декоративных изделий из кожи [Текст] : методические рекомендации / И. Д. Митина; Институт повышения квалификации и переподготовки работников образования при Ульяновском гос. педагогическом ун-те им. И. И. Ульянова. — Ульяновск : [б. и.], 2001. — 32 c.: ил.
- Пушкина В. 3. Кожа : практическое руководство [Текст] / В. 3. Пушкина. — М. : Эксмо, 2003. — 248 c.: ил.
- Українське народознавство [Текст] : навч. посібник / С. П. Павлюк [та ін.]; ред. С. П. Павлюк. — [3-е. вид., випр.] — К. : Знання, 2006. — 568 е.: іл. — Бібліогр. : в кінці розділів.
- Художні ремесла. Художня обробка шкіри [Текст] // Етнографія України : навчальний посібник / за ред. С. А. Макарчука. — Львів : Світ, 1994. — с. 299.
- Шахова Н. В. Сувениры из кожи, броши, колье, панно, аксесуары [Текст] / Н. В. Шахова; худож. Е. В. Зарби-Гальчук. — Донецк : ООО ПКФ «БАО», 2006. — 48 е.: ил.
Заняття на тему: «Петриківський розпис.
Прийоми та техніка виконання»
Тема: Петриківський розпис. Прийоми та техніка виконання.
Мета:
- поглибити знання про народний декоративний розпис;
- навчити прийомів та техніки петриківського розпису;
- розвивати образне мислення, уяву, фантазію.
- виховувати повагу до культури, історії та традицій і звичаїв українського народу.
Тип заняття: комбінований.
Техніка виконання: петриківський розпис.
Обладнання:
- для педагога – зразки робіт майстрів петриківського розпису;
- для гуртківців – гуашеві фарби та пензлі, простий олівець, гумка, папір А3.
Хід заняття:
1. Організаційний момент.
Перевірка присутніх . Підготовка робочих місць. Перевірка наявності необхідних матеріалів, інструментів.
2. Повідомлення теми та мети уроку.
Педагог оголошує тему та мету заняття.
3. Мотивація навчальної діяльності.
Педагог: Одним із поширених видів народного мистецтва, що здавна існує та розвивається в Україні, є декоративний розпис. Споконвіку ним прикрашали житло, меблі, посуд, тканини. Одним із різновиду розпису є настінний. Надовго залишається в душі святковий настрій після відвідання чисто вибіленої хати, в якій з любов’ю та натхненням виписано квіти, жар-птиці. Розписи різноманітні за сюжетом, стилем і технікою виконання. Їх найчастіше розміщували ззовні хати: під стріхою як фриз, навколо вікон та дверей. Між вікнами малювали букети квітів та віночки. Найбільше приділялося уваги розпису печі.
Яскравою сторінкою декоративний розпис увійшов в історію культури українського народу. Центром його виникнення є с.Петриківка, Дніпропетровської області. Із покоління в покоління передавали основи декоративного оздоблення сільського інтер’єру та екстер’єру господарських і побутових речей, зберігаючи місцеву особливість розпису.
Сьогодні на занятті ми навчимося прийомів та техніки петриківського розпису. А на наступних заняттях ми будемо розписувати декоративні дерев’яні тарілки за вашими індивідуальними ескізами.
4. Формування нових знань, умінь, навичок.
(Розповідь педагога)
Спочатку для настінного розпису використовували крейду, сажу, кольорову глину, саморобні рослинні фарби. Фарби розводили жовтком яйця, молоком, природним вишневим клеєм. Малюнок наносили за допомогою пензлика з болотного оситняка, деякі деталі, дрібні елементи композиції вимальовували тоненькими пензликами з котячої шерсті, а грона калини – пальцем. Характерною рисою петриківського розпису є використання рослинно - квіткового орнаменту, який відзначався легкістю та виразністю композиції.
На початку XX ст. у Петриківці на тонкому папері дешевими аніліновими фарбами виготовляли мальовки – манійки. Біле прозоре тло паперу ніжно світиться крізь тонкий шар манійок. Ця чистота доповнюється легким малюнком саморобного пензлика. Мазки такого пензля, нанесені ледь помітним рухом руки дають можливість створювати своєрідні ажурні композиції.
Талановитими майстрами петриківського розпису є Тетяна Пата, Надія Білокінь, Федір Панко, Марфа Тимченко. Все своє життя вони присвятили збереженню та розвитку його традиційних рис.
Для опанування техніки петриківського розпису необхідно оволодіти чотирма типами мазків. Їх традиційна назва: «Гребінчик», «Зернятко», «Горішок», «Перехідний мазок».
- На аркуші паперу закріпленому на дошці педагог демонструє
техніку накладання мазків.
Гуртківці виконують мазки розпису в альбоми після пояснення керівника гуртка
«Гребінчик» - мазок, який починається з потовщення. Його роблять натиском пензля і закінчують «Тоненьким вусиком » за допомогою легкого дотику кінчики пензля . Покладення поряд кілька таких мазків нагадують гребінець.
«Зернятко» - накладається дотиком пензля від кінчика до основи. Мазки «Зернятка», покладені по обидва боки стеблини вістрями назовні, нагадують колосок.
«Горішок» - складається, з двох гребінчикових мазків, вигнутих пів лунками й поставлених один проти одного. Заповнивши місце між ними, отримаємо зображення лісового горіха.
«Перехідний мазок» - накладається двома фарбами. Сухим пензлем беруть одну, потім іншу фарбу (Наприклад, зелену та жовту). На папері залишається слід від жовтої фарби, що плавно переходить у зелену.
«Зернятко» - основний елемент петриківського розпису. За його допомогою створюються всі орнаментальні мотиви. Упродовж вертикальної лінії пензликом наносять мазки «Зернятка», схожі на краплі води, що падають.
(На аркуші паперу, закріпленому на дошці, педагог демонструє виконання елементів розпису.
Гуртківці замальовують елементи петриківського розпису в альбоми)
Педагог:Пензлик тримають так, щоб мазок був перпендикулярний до проведеної олівцем або уявної лінії, добиваючись при цьому овальної форми. Далі наносять мазки під гострим кутом. Вони повинні бути однакової форми.
«Криве зернятко» - виконують кінчиком пензлика, витягуючи тонку лінію вусика. У петриківських розписах цей елемент використовували при зображенні трави, билинок. Якщо мазки розташовувати під гострим кутом вусиками до гори одне проти одного, то утримуємо колосок.
«Пірчасте листя» - видовжені вусики.
«Пуп’янок» - напіврозкриту квітку утворюють два мазки «Криве зернятко». «Пуп’янки» в орнаменті можна поєднувати, сполучати хвилястою лінією, додавати «Пірчасте листя», створюючи орнамент «Хвильки» або «Бігунця». Поєднуючи різні мазки, можна виконати свої варіанти орнаменту.
Улюблені квіти у творчості петриківських майстрів – це гвоздики, чорнобривці, волошки. Мотиви петриківського орнаменту запозичено у природи. Мотив «Цибулька» - виконується із видовжених мазків «Кривих зерняток». «Квітка соняшника» - будується округлими пелюстками. Горошок, грона калини та винограду Петриківці роблять пальцем. Тендітні гілочки, дрібні пуп’янки квіток з хвилястим листям та тоненькими вусиками є допоміжними елементами майже кожної композиції.
Зверніть увагу на листя різної форми: багатозубчасте, кленове та виноградне. Спочатку його малюють видовженим мазком.
Перший мазок – верхівка. Середина – вісь цього мазка. Кленове листя складається з трьох частин: тризубчастої центральної верхівки і двох бічних. Малювати починають із середнього зубчика – довгий мазок дає основну лінію нахилу всього листка. По боках додають два мазки, які сполучають знизу. Багатозубчасте листя папороті виконують мазками один біля одного.
Всі ці елементи використовують для створення власних композицій.
5. Практична робота.
Гуртківці створюють ескізи для розпису кухонної дощечки.
Педагог проводить індивідуальний підхід, надає консультації дітям , виправляє характерні помилки при роботі.
6. Підсумок заняття.
Отже, сьогодні ми ознайомились з таким видом мистецтва як Петриківський розпис , навчились виконувати основні його елементи та підготувались до виконання творчої роботи на наступному занятті. До побачення.
7. Прибирання робочих місць
Гуртківці прибирають робочі місця.
Використана література:
- Антонович Є.А. Декоративно прикладне мистецтво./ Є. А. Антонович, Р.В . Чугай, М. С. Станкевич. – Л.: Світ, 1992. – 271 с. : ілюстр.
- Бутник-Сiверський Б.С.Українське народне мистецтво. Живопис/ Бутник-Сиверский Б.С. та інші – [альбом].– К. :Мистецтво, 1967.
- Бутник-Сiверський Б.С.Український сувенір. / Бутник-Сиверский Б.С. – К.: Наукова думка , 1972.
- Нариси з історії українського декоративного прикладного мистецтва / Катерина Іванівна Матейко, Л.Т. Кравчук, М.Я. Куницька, Антон Федорович Будзан ; Відп. ред. Яким Прохорович Запаско ; Редкол.: П.М. Жолтовський, Юрій Пилипович Лащук, О.О. Чарновський ; Львівський державний інститут прикладного та декоративного мистецтва . – Львів : Видавництво Львівського університету ім. І.Франка, 1969 . – 191 с. : іл., 8 л. кольор.іл. - Бібліогр.: с.187-190 .
- Параска Хома. [Альбом]. Авт.-упоряд. В. А. Качкан. К.: Мистецтво, 1983. –95 с.
- Українські народні декоративні розписи : [Альбом] / Уклад. Василь Георгійович Нагай . – Київ : Мистецтво, 1968
- Петриківка: Альбом репродукцій. – Дніпропетровськ: Дніпрокнига, 2001 (перевидання 2004). – 216 с.
- Петриківка: Альбом. – Дніпропетровськ: Дніпрокнига, 2011. – 232 с.
- Щербаківський В. М. Українське мистецтво. / В. М. Щербаківський. – К.: Либідь, 1995. – 288 с. іл.. – («Пам’ятки історичної думки України»).
Мої творчі роботи
Коментарі 0