Стратегія розвитку
ЗМІСТ
І. Вступ.
ІІ. Тематичні складові Стратегії.
1.Мета та завдання
3.Принципи
3. Прогнозовані результати
ІІІ. Програмна діяльність Стратегії
- Проєкт «Творча дитина»
- Проєкт «Світ взаємин: я та інші»
- Програма «Внутрішня система забезпечення якості освіти»
- Програма «Фінансово-господарська діяльність»
І. Вступ
Сучасна позашкільна освіта – це безперервний освітній процес, що не має фіксованих термінів початку і завершення, послідовно переходить від одного етапу до іншого, забезпечуючи кожній дитині умови для вільного вибору видів і форм діяльності, духовного, інтелектуального та фізичного розвитку, формування готовності до участі в складній системі соціальних відносин, а також формування моральної позиції, від якої залежить подальший розвиток особистості.
КЗ ТМР «Центр творчості дітей та юнацтва» - це не тільки місце емоційно-психологічної захищеності і душевного комфорту особистості, конструктивної співпраці та взаєморозуміння, це заклад, де формується національна свідомість, громадянська зрілість, соціальна відповідальність, комплекс особистісних якостей і рис характеру, що є основою специфічного способу мислення та спонукальною силою дій, вчинків, поведінки.
Місія ЦТДЮ – сприяння кожному здобувачу освіти в цілісному розвитку та лідерському становленні, служіння людині, громаді, суспільству, створення за допомогою освітнього процесу і впровадження нових освітніх технологій умов для одержання здобувачами освіти якісної освіти, що дозволяє успішно жити у швидко мінливому світі.
Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися відразу засобами усіх гуртків. Виокремлення в навчальних програмах наскрізних ліній ключових компетентностей спрямоване на формування в дітей здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.
Центр творчості дітей та юнацтва є широкодоступним, комплексним, багатопрофільним закладом позашкільної освіти, який створює умови для цілісного гармонійного розвитку дітей та молоді віком від 4 до 21 року. Освітній процес у ЦТДЮ здійснюється за такими напрямами позашкільної освіти : художньо-естетичний, туристсько-краєзнавчий, науково-технічний, фізкультурно-спортивний, гуманітарний, соціально-реабілітаційний .
Законодавчою основою для розроблення Стратегії є: Конституція України, Закон України «Про освіту» (у новій редакції), Закон України «Про позашкільну освіту» та інші нормативно-правові документи.
ІІ. Тематичні складові
Стратегічна мета: розвиток та формування в здобувачів освіти компетентностей, необхідних для успішної життєдіяльності конкурентоспроможної і самодостатньої особистості.
Завдання Стратегії розвитку:
- розвивати мережу гуртків ЦТДЮ відповідно до потреб і запитів громади суспільства і держави, охоплення позашкільною освітою дітей усіх вікових категорій, особливо дітей соціально-незахищених категорій , дітей з особливими освітніми потребами;
- підвищувати ефективність освітнього процесу через впровадження освітніх інновацій, інформаційно-комунікаційних технологій та психолого-педагогічного супроводу;
- запобігати та протидіяти булінгу, проваджувати здоров’язберігаючі технології в освітній процес;
- забезпечити функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЦТДЮ та проведення моніторингу освітніх змін, на основі результатів якого прогнозувати тенденції інноваційного розвитку;
- сприяти зростанню професійної компетентності та особистого розвитку педагогічних працівників ;
- удосконалювати систему виховної роботи на основі урізноманітнення форм та методів масової роботи у сфері вільного часу дітей;
- розширювати партнерські зв’язки з батьками, іншими закладами освіти, науковими установами, громадськими організаціями для просвітницької роботи, забезпечення участі здобувачів освіти у соціальних проектах, тощо
- формувати сучасну матеріально-технічну базу закладу.
Прогнозовані результати
- реалізація права дітей та учнівської молоді на здобуття якісної позашкільної освіти відповідно до їхніх здібностей, обдарувань, уподобань та інтересів;
- підвищення рівня навчальних досягнень та вихованості здобувачів освіти;
- ефективне управління закладом;
- підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників (психолого-педагогічними знаннями та вміннями, володіння методами та прийомами ї навчання та виховання здобувачів освіти);
- створення позитивного іміджу ЦТДЮ в соціумі, підвищення конкурентоздатності закладу шляхом підвищення якості соціально-освітніх послуг, організаційно-координаційної і науково-методичної роботи;
- оновлення матеріально-технічної бази закладу.
Принципи Стратегії:
- Принцип конституційності - підпорядкування нормативним положенням Конституції та забезпечення її реалізації, врахування норм нормативно-правових актів та міжнародних документів.
- Принцип паритетності - забезпечення рівних можливостей доступності кожному до позашкільної освіти.
- Принцип співробітництва - забезпечення взаємодії з інститутами громадянського суспільства.
- Принцип науковості - орієнтування на теоретичні положення, науково перевірені знання, які відповідають сучасному рівню розвитку науки і практики.
- Принцип культуровідповідності - передбачає врахування національних традицій та світових надбань людства у формуванні та реалізації державної політики у сфері позашкільної освіти.
- Принцип гуманізації - передбачає цінність людини як особистості, її вільний розвиток і творчу реалізацію.
- Принцип колективності - спільна діяльність педагогічного колективу закладу, яка впливає на свідомість та вчинки дітей, формує в них позитивне ставлення до праці, людей, надає можливість для спілкування та розуміння норм поведінки;
- Принцип природовідповідності - врахування вікових, фізіологічних, психологічних та індивідуальних особливостей дитини, стимулювання її активності, розкриття творчого потенціалу, виявлення інтересів до різних видів діяльності.
ІІІ. Програмна діяльність Стратегії
Проєкт «Творча дитина»
Мета проєкту: створення умов для розвитку здібних та обдарованих вихованців в тому числі дітей з ООП ; підтримка та стимулювання розвитку інтелектуально та творчо обдарованих дітей; формування високопрофесійного педагогічного колективу.
Завдання проєкту:
- забезпечити пріоритетність системи пошуку, навчання, виховання і підтримки творчих дітей та молоді, як важливого чинника формування умов для становлення особистості, збереження і розвитку потенціалу нації;
- удосконалити систему соціальної підтримки та заохочення обдарованих дітей та молоді.
Очікувані результати:
- створення системи виявлення та розвитку творчих дітей;
- створення умов для їх самореалізації через надання якісних освітніх послуг, особистісно-орієнтований освітній процес, доступ до сучасних, традиційних та інформаційних ресурсів;
- підвищення рівня творчої активності здобувачів освіти ЦТДЮ;
- значні досягнення у різноманітних конкурсах.
№ з/п |
Шляхи реалізації |
Термін виконання |
Контроль і керівництво |
1 |
Вивчення пізнавальних, комунікативних, творчих, художньо-естетичних інтересів та нахилів дітей |
2021-2026 |
Анкетування, тестування, опитування, аналіз результативності, наказ |
2 |
Створення умов для задоволення пізнавальних інтересів та нахилів дітей: - розширення знань, розвиток умінь, здібностей, формування у вихованців інтересу до певного профілю гуртка; - досягнення гуртківців через участь у конкурсах, фестивалях, виставках, тощо |
2021-2026 |
Навчальні програми дипломи |
3 |
Організація та проведення масових заходів за участю гуртківців ЦТДЮ |
2021-2026 |
Річний план роботи, робочі плани Наказ |
4 |
Діяльність міського учнівського парламенту «Наснага» |
2021-2026 |
Річний план роботи, заходи |
5. |
Участь керівників гуртків, методистів у навчальних семінарах, семінарах-практикумах, тренінгах, вебінарах різних рівнів з питань розвитку творчих здібностей дитини, системи роботи |
2021-2026 |
Засідання методичної, педагогічної ради, наказ |
6 |
Співпраця з соціальними та психологічними службами, ЗЗСО, ЗПО, управліннями ТМР, ТКМЦНОІМ, г/о тощо |
2021-2026 |
Згідно річного плану, спільні робочі плани, захід-аналіз |
7 |
Залучення батьків до участі до освітнього процесу , виховних, творчих заходів, конкурсів, фестивалів, виставок, організації екскурсій, поїздках тощо |
2021-2026 |
Наказ, річний план роботи закладу, батьківські збори, батьківська рада закладу |
8 |
Соціалізація дітей з ООП через реалізацію заходів у рамках проєкту «Від серця до серця», який передбачає проведення масових виховних заходів, благодійних акцій для дітей з ООП з ЗЗСО міста, тощо |
2021-2026 |
Згідно запланованих заходів проекту, річного плану роботи |
9 |
Робота Школи раннього естетичного розвитку «Зернятко» для дітей дошкільного віку |
2021-2026 |
Наказ, навчальні програми |
10 |
Розширення рекламної діяльності в соціальних мережах, ЗМІ. |
2021-2026 |
Наказ |
Проєкт «Світ взаємин: я та інші»
Мета проєкту: cтворення безпечного освiтнього середовища; виховання почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвитку вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формування навичок відповідальної та безпечної поведінки.
Завдання проєкту:
- здійснювати соціально-психолого-педагогічну допомогу здобувачам освіти та їхнім батькам щодо захисту прав та інтересів неповнолітніх.
- посилити профілактичну роботу з попередження насильства щодо дітей, зокрема таких його проявів, як булінг, кібербулінг;
- сприяти розвитку особистості дитини, формуванню її інтелектуального та морального потенціалу;
- координувати зусилля педагогічної, батьківської громадськості для попередження булінгу, протиправних дій та вчинків серед здобувачів освіти;
- сформувати у здобувачів освіти навички висловлювання Я та ТИ повідомлення;
- розвивати комунікативні навички та рефлексію як спосіб пізнання себе.
Очікувані результати:
- створення системи профілактичної роботи в закладі;
- допомога здобувачам освіти і їхнім батькам у захисті своїх прав та інтересів;
- навчання дітей знаходити вихід із кризових ситуацій та захищати себе від усіх видів насильства (булінгу);
- профілактика правопорушень і злочинності серед молоді;
- створення безпечного толерантного середовища.
№ з/п |
Шляхи реалізації |
Термін реалізації |
Контроль і керівництво |
1. |
Створити базу інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах. |
2021-2026 |
Анкети, тести |
2. |
Первинна діагностика: - соціометричне дослідження колективу; - діагностика стратегій виходу з конфліктних ситуацій ( методика К. Томаса, Дж. Джонсона); - діагностика рівня згуртування колективу (за Лутошкіним, дослідження СПК) |
2021-2026 |
Програма діагностування |
4. |
Профілактика конфліктності через підвищення особистісної самоідентифікації в колективі |
2021-2026 |
Методичні рекомендації |
5. |
Провести тренінг "Хто Я?" ( Я-образ, самоідентифікація підлітків) |
2022-2023 |
Програма тренінгу |
6. |
Розробка корисних порад для батьків на тему: «Як уникнути насилля з боку однолітків» |
2021-2022 |
Методичні рекомендації |
7. |
Провести тренінгові заняття "Я та інші» |
2021-2026 |
Програма тренінгу |
8. |
Профілактика прояву випадків боулінгу. |
щороку |
Методичні рекомендації |
9. |
Контролювати стан попередження випадків булінгу. |
щороку |
Наказ № |
10. |
Провести заняття з елементами тренінгу щодо профілактики прояву булінгу |
2021-2026 |
Програма тренінгу |
11. |
Оформлення пам’яток, буклетів |
Щороку |
Наочність |
12. |
Обговорити питання протидії булінгу на батьківських зборах закладу |
щороку |
Протокол зборів |
13. |
Підвищення рівня згуртування, як основа для розуміння самоцінності кожного члена колективу. |
щороку |
Методичні рекомендації |
14. |
Провести вправи та заняття на згуртування колективу |
2022-2026 |
Методичні рекомендації |
15. |
Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінгу». |
2021-2026 |
Наказ № |
16. |
Організація та проведення занять та бесід для батьків, щодо причин порушень у поведінці дитини. |
2021-2026 |
Методичні рекомендації |
17. |
Проведення вторинної діагностики: - соціометричне дослідження колективу; - діагностика стратегій виходу з конфліктних ситуацій( по ситуації, за потреби); - діагностика адаптивності діагностика адаптивності(методика Фурманова, Роджерса-Даймонда); - діагностика рівня згуртування колективу (за Лутошкіним, дослідження СПК) |
2021-2026 |
Програма діагностування |
18. |
Підготовка пам'яток для батьків про випадки булінгу щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям. |
щороку |
Наочність |
Програма «Внутрішня система забезпечення якості освіти»
Мета : гарантування якості позашкільної освіти , надання освітніх послуг належного рівня відповідно до державних стандартів та потреб споживачів;
Завдання:
- Створення нормативної бази системи забезпечення якості освіти.
- Ресурсне забезпечення організації освітнього процесу відповідно до нових освітніх стандартів.
- Формування стійкої довіри до закладу з боку батьків, здобувачів освіти
- Забезпечення відкритості освітньої політики закладу
Зміст заходів |
Терміни виконання |
Управління /контроль |
Розробити Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти» |
2021 |
Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти |
Розробити Положення Про академічну доброчесність |
2021 |
Положення Про академічну доброчесність нарада |
Розробити критерії, правила і процедури оцінювання :
|
2021-2022 |
Річний план роботи Засідання педради |
Здійснити моніторинг та узагальнення моніторингу освітнього середовища |
2022 |
аналіз наказ |
Організація заходів з попередження насильницької поведінки булінгу та дискримінації |
2021-2026 |
Річний план роботи, веб-сайт закладу
|
Здійснити моніторинг та узагальнення моніторингу педагогічної діяльності педагогічних працівників |
2023 |
аналіз, наказ |
Професійний розвиток педагогів , вибір форм та напрямів підвищення кваліфікації, методик роботи з дітьми з ООП Проведення атестації педагогів |
2021-2026 |
Річний план підвищення кваліфікації, протокол засідання педради
Протоколи засідань а/к , наказ |
Участь педагогів у конкурсі «Джерело творчості» |
2021-2026 |
аналіз ,наказ |
Впровадження навчальних програм з ІКТ |
2021-2026 |
наказ |
Здійснити моніторинг та узагальнення моніторингу оцінювання освітніх досягнень здобувачів освіти (участь у конкурсах, фестивалях, виставках, концертах , змаганнях) |
2024 |
аналіз, наказ |
Видача здобувачам освіти свідоцтв про позашкільну освіту |
2021-2026 |
Протоколи кваліфікаційних іспитів, наказ |
Здійснити моніторинг та узагальнення моніторингу управлінської діяльності керівних працівників закладу |
2025 |
аналіз наказ |
Звітування директора перед громадськістю, колективом |
2021-2026 |
Протокол зборів, сайт закладу |
Здійснювати психолого-педагогічний супровід педагогів |
2021-2026 |
План роботи практичного психолога |
Здійснювати науково-методичну роботу над проблемою «Моделювання професійної траєкторії педагогів як фактор якісної діяльності сучасного закладу позашкільної освіти»
|
2021-2026 |
Перспективний план роботи над науково-методичною проблемою, річний план роботи, накази про організацію та підсумки методичної роботи |
Програма «Фінансово-господарська діяльність»
Мета: створення умов для реалізації Стратегії розвитку ЦТДЮ
Завдання:
- Проводити поточні та капітальні ремонти навчальних приміщень , коридорів, туалетів, фасадів філій ЦТДЮ
- Виходити з проханням про виділення коштів для встановлення пожежної сигналізації, протипожежну обробку дахів
- Поступово замінювати освітлення на філіях закладу , вікон на філіях , меблів у навчальних кімнатах.
- Виготовляти декорації, пошиття костюмів для загальноміських заходів, свят тощо.
Зміст заходів |
Терміни виконання |
Управління /контроль |
Здійснювати поточний ремонт приміщень на всіх філіях |
2021-2026 |
|
Обладнати студію звукозапису по вул. Грушевського |
2021-2022 |
Договори актів виконаних робіт |
Придбати та встановити 3 системних комп’ютерних блоки, встановити 5 модернізованих моніторів |
2021-2022 |
Інвентарна книга |
Придбати :
|
2021-2022
2023-2024 2024-2025 2025-2026 2025-2026 |
Інвентарна книга |
Вийти з клопотанняям:
|
2021-2022
2021-2022
2022-2023
2024-2025 |
клопотання |
Зробити ремонт:
|
2022-2023 2023-2024 |
Договори актів виконаних робіт |
Обладнати систему оповіщення на філіях |
2025-2026 |
Договори актів виконаних робіт |
Обладнати комп’ютерний клас
|
2025-2026 |
|
Оновити оргтехніку для студії звукозапису |
2024-2025 |
Інвентарна книга |
ІV. Управління ризиками Стратегії
Ризики:
1. Продовження пандемії, карантин
Можливі наслідки: складність або неможливість реалізації деяких аспектів діяльності, зниження ефективності освітнього процесу, рівня навчальних досягнень здобувачів освіти.
Стратегія управління ризиками: формування альтернативного плану дій, проведення освітнього процесу в онлайн-форматах.
2. Нестача коштів для оновлення матеріально-технічної бази
Можливі наслідки: неможливість реалізації основних напрямів розвитку закладу, розвиток мережі, забезпечення освітнього процесу ІКТ.
Стратегія управління ризиками: залучення спонсорських коштів (батьки, меценати)
V. Моніторинг оцінки діяльності Стратегії
Для успішної реалізації Стратегії розвитку система моніторингу та оцінки виконання здійснюється з використанням таких інструментів моніторингу: опитування, анкетування, форми спостереження, аналітичні довідки, протоколи тощо. Це дає можливість акумулювати інформацію, здійснювати поточний контроль динаміки змін в освітньому процесі закладу протягом часу реалізації Стратегії та своєчасно коригувати напрями діяльності, використовуючи відповідні методи і засоби для вдосконалення освітньої діяльності.
Прикінцеві положення Стратегії
Цей документ набирає чинності з 2021 по 2026рік та може змінюватись або доповнюватись в процесі реалізації Стратегії .