"Духовна криниця народних традицій" (програма народознавчого спрямування для дитячих закладів літнього оздоровлення)

26.05.2017   Administrator   Категорія: Відділ декоративно-прикладного мистецтва

                                      Комунальний заклад Тернопільської міської ради

                                              «Центр творчості дітей та юнацтва

 

                                                                    На конкурс

                                                                    на кращу програму тематичної      зміни                                

                                                                    у дитячих закладах   відпочинку серед

                                                                    педагогічних працівників ЗОШ та ПНЗ

 

 

 

                                                                                              

                                        «Духовна криниця українських традицій»

                                         (програма  народознавчого спрямування)

 

 

                                                                                                                   Підготували:

                                                                                                                   методисти відділу ДПМ

                                                                                                                   Урезченко І.В., Кватира І.П.

                              

 

                                      

                                                        Тернопіль, 2017

 

Організація літнього відпочинку дітей є складовою частиною безперервного та послідовного процесу виховання. Дитячі заклади оздоровлення і відпочинку створюють умови для педагогічно обґрунтованого, змістовного та цікавого дозвілля дітей, дають можливість їм творчо розвиватися, духовно та інтелектуально збагачуватися, розширювати світогляд.

        Літо – це відпочинок, який повинен бути активним, пізнавальним і, звичайно ж, виховання гідного громадянина і патріота. Літні канікули складають значну частину річного обсягу вільного часу школярів, але далеко не всі батьки можуть надати своїй дитині повноцінний, правильно організований відпочинок. Найкращий спосіб зробити його таким – залучити дітей у різноманітну діяльність. В таку діяльність, яка поєднує різні напрямки оздоровлення, відпочинку і виховання. Ці функції виконує літній табір з денним перебуванням дітей.

Дана програма розроблена для роботи літнього табору із денним перебуванням дітей. Заходи народознавчого характеру розроблені із врахуванням уподобань та запитів сучасних учнів. Тематика заходів програми, місця їх проведення прив’язані до природних, географічних, історико-культурних об’єктів місцевості, враховується можливості проведення зустрічей, екскурсій, співпраця з іншими закладами та установами. Кожен захід потребує попередньої підготовки, бажано чергувати роботу в приміщенні із виходами на територію (флешмоби, мандрівки, змагання, майстер-класи, екскурсії тощо).

Виконання програми розширює коло знань учнів про рідний край, історичні, духовні та культурні надбання українського народу.

 

програми є організація активного та змістовного дозвілля, виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей Українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля.

     Основними завданнями програми є :

  • ознайомлення дітей з багатствами культурно-господарської спадщини українського народу, з народними традиціями
  •  формування в них етнічної, на цій основі, самосвідомості кращих якостей національного характеру, прагнення до відродження національної культури.

   Програма розрахована на учнів середнього та старшого шкільного віку.

Основним змістом програми є тематичний день – це день, в який закладена якась ідея (задум), і їй будуть підпорядковані всі заходи цього дня.

 

Виховна програма

літнього оздоровлення та відпочинку школярів

 розрахована на 14 календарних днів

 

   * День відкриття табірної зміни

 

   *  День знайомств

 

          * День української символіки

          * День українських свят

          * День  українського  рушника

          * День  українського  костюма

          * День  українського  оберегу

     

          *  День     рідного   міста

          *  День дівочої краси

           * День козацької звитяги

           * День української пісні і поезії

           * День родинного затишку 

           *  День талантів

          *  День закриття табірної зміни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

 

 

 

 

'я"

     Кожному учаснику по колу пропонується назвати своє ім'я, розповісти, чому його так назвали, чи подобається своє ім'я, як кличуть у школі, вдома, як хотілося, щоб називали.
       Зазвичай ми не замислюємося про те, що пов'язане з нашими іменами. Завжди цікаво дізнатися щось новеньке про нього, про інші імена.

 

     Кожен по колу  розповідає про себе якомога більше і швидше протягом 30 секунд.

    Гра "Ниточка»

    Ведучий пропонує кожному гравцеві розповісти про себе, одночасно намотуючи ниточку довжиною 50 см на вказівний палець лівої руки.

   >Круглі столи у кожному загоні: вибір назви кожного загону, девізу, створення дитячого самоврядування в загонах та таборі.

 

                   День української символіки                                       

  <Мета :

- ознайомити дітей з національними та народними символами України; формувати національну свідомість ; виховувати почуття любові до своєї землі. розширити знання учнів про Україну, як наш спільний дім; формувати громадянські якості: патріотизм, людяність,повагу до людей інших національностей,працьовитість; заохочувати творити добро, рости гідними громадянами своєї держави.

 

Виховний захід “З Україною в серці”.

Мета: формувати знання про державні символи: прапор, герб, державний Гімн України. Розвивати інтерес до України, бажання спілкуватися рідною мовою. Виховувати громадянина своєї держави, любов до рідного краю, шанобливе ставлення до національних та державних символів, повагу до українського народу, гордість за красу і велич нашої Батьківщини.

Творча робота загону: Створення символіки свого загону (малювання емблеми, вибір девізу, маршової чи загонової пісні).

Флеш-моб: створення українського прапору (тризуба) за допомогою підручних засобів  (кольорового паперу, одягу тощо)

 

 

       

                                                                          

 

  • формувати в учнів розуміння того, що українська пісня – душа народу, що в ній схована вся історія розвитку українського народу;
  • вчити учнів співати українські пісні; розвивати творчі та музичні здібності учнів;
  • формувати естетичну культуру; виховувати патріотизм.

  Виховний захід “Про що співає українська душа”

 

  • збагатити знання учнів про народну пісню;
  • вчити дітей слухати і співати українські народні пісні.

 

 

 

:

  • збагатити знання дітей про українську поезію (класичну і сучасну);
  •  розвивати естетичні смаки,  сприяти розвитку творчих здібностей;
  • виховувати любов і пошану до української  поезії;
  •  ознайомити з творчістю Тернопільських митців (О. Германа. В. Вихруща тощо).

 

виконання українських народних пісень за принципом “Ланцюжка”, тематичних пісень, тощо.

              

           

:

  • зацікавити учнів вивченням та дослідженням історії свого рідного краю, міста;
  •  формувати супільну та пізнавальну активність учнів,  вчити працювати з різними довідниками, мережею Інтернет;
  •  виховувати почуття громадської свідомості, любов до рідного краю, почуття патріотизму.

 

 

 

:

  • вшанувати світлу пам'ять тих, хто загинув на полях боїв з ворогом;  
  •  познайомити учнів з учасниками АТО, які живуть в нашому місті;
  • виховувати моральні чесноти, стоїчні риси характеру (мужність, наполегливість, цілеспрямованість), почуття гордості за свій народ, національну свідомість та патріотизм;
  • винести уроки толерантності і неможливості вирішення конфліктів за допомогою зброї; сприяти формуванню громадянської позиції як одного з проявів духовності нації, патріотичності; дати можливість відчути особливу цінність миру і спокою у світі, важливість таких понять як милосердя, підтримка та співчуття.

 

 

 

 

<p style="maАнкетування «Що мені сподобалося в таборі». Конкурс малюнків « До побачення друзі!» Прощальне вогнище в таборі.  Святкова дискотека.

 

                     Література та джерела:

 

1.Віденко О. Танець із рушниками : сценарій родинного свята / Віденко О. // Шкільний світ. – 2009. – №25/28.– С.95–96.

2.Мосійчук С. Без гілок – не дерево, без дітей – не сім’я: сценарій родинного свята / С. Мосійчук // Шкільний світ. – 2009.– №25/28.– С.92–94.

3.Руденко Л. Шануй батька й матір своїх: Родинне свято до Міжнародного дня сім'ї / Л. Руденко // Шкільний світ. – 2005.– №15. – С.16–22.

4.Юхта Н. Таїни духовної скарбниці: Сценарій родинного свята / Н. Юхта // Позакласний час. – 2005.– №5–6. – С.80–83.

5.Гечешнюк С. Якого ти роду–племені? /С. Гечешнюк // Позакласний час. – 2010. – № 2. – С. 3–6.

6. http://ped-kopilka.com.ua

7.  http://shkola.ostriv.in.ua

8.http://klasnaocinka.com.ua

9.http://osvita.ua

10.https://urok-ua.com

Перлини української народної пісні. Пісенник. Видання друге. – К.;
Музична Україна, 1991.

 

 

 

                                              Додатки

 

Сценарій свята «Козацькі забави»

 

 

 

На святково прикрашеному майдані збираються всі учасники та гості.

Звучать записи українських пісень.

Подається сигнал про початок свята.

Б’ють литаври.

Окреме вишикувались урочиста група козаків зі списами в руках. В одного з них в руках жовто-блакитний прапор. Гості в українських костюмах. Під звуки „Запорізького маршу”  козацький старшина проходить до імпровізованої Запорізької Січі.

Козацький курінь, огороджений частоколом, біля нього росте дуб-Січ. Отаман та двоє ведучих проходять до мікрофона.

Перший ведучий: Сьогодні конкурс, свято нині

ІІ ведучий: Сьогодні все козацтво тут як тут,

І ведучий: І на майдані радість лине,

ІІ ведучий: Бо свято свій народжує статут!

Отаман: Спасибі Вам, панове молодці,

Преславні запорожці,

За честь, за славу, за повагу,

Що Ви мені учинили і на свято запросили.

Отаман звертається до козаків:

Гей, Ви хлопці-козаки,

Час нам пісню заспівати,

Наша мати, рідна Січ,

Подає до волі клич.

Доки буде Січ у нас –

Буде волі славен час

Команди-учасники під супровід духового оркестру співають пісню „Козацькому роду, нема переводу і крокують до імпровізованої Січі.

Отаман: Здорові були, козаки-славні молодці!

Здорові! Здорові!

Отаман: А звідки Ви прийшли?

Козаки: Ми прийшли до Вас на свято

З Тернопільської землі,

принесли до Вас в дарунок

Краю рідного пісні

Разом з вами веселитись

Танцювати і співати

Україну й козаків

Разом з вами прославляти.

Отаман: Ось, сини мої, ми на славній Запорізькій Січі.

Встроміть тут по стрілі і покладіть по шматку хліба і сала, бо такий уже звичай у козаків:

приходити до цього велетня-дуба і приносити йому жертву.

Козаки-курінні від кожної команди встромлюють стрілу біля дуба, кладуть сало, хліб.

Отаман: Дорогі діти мої! Підійдіть до мене, нехай благословлю Вас. (козаки стають на коліна і схиляють голову).

Отаман: Благословляю Вас! Бережіть козацьку честь і Боже Вас борони зрадити землі своїй, своєму народові. Хай береже Вас Господь. (козаки стають на свої місця).

Ведучий: Тож слухайте, слухайте всі, до Вас наша промова.

В цей радісний час, у святковий час,

козаки до змагань готові?

Отаман: А чи справжні козаки наші хлопці молодці, вони нам зараз доведуть.

Отаман: Бо козаки –

Козаки: Це вільні люди!

Отаман: Козаки –

Козаки: Безстрашні люди!

Отаман: Козаки –

Козаки: Відповідають всі разом

Борці за волю, за народу щасну долю!

Представлення команд. Їх назви.

Отаман: Отже, перший конкурс пісенний. Пісня завжди допомагала козакам в походах і на відпочинку. Разом з піснею козаки подумки линули до рідної хати, до рідної неньки, з піснею перемагати ворога. Хто ж з Вас найкраще знає козацькі пісні.

Команди по черзі виконують по одному куплету козацьких пісень. Перемагає той, хто більшу кількість пісень заспіває.

Отаман: Молодці, оце так порадували козацьку душу. І я Вам бажаю славні хлопці-молодці:

Хай радість і щастя ллються рікою,

Щоб Ви не зустрілись ніколи з журбою.

Хай пісня дзвінка виграє на вустах,

Хай смутку ніколи не буде в очах!

Ведуча: Просимо журі підвести підсумки пісенного конкурсу

Отаман: Найкращі пісні курінного…

В нагороду отримують курячі яйця, що ще краще співали.

Отаман: А тепер давайте полинемо в славне минуле України і козацької Січі.

Дам Вам усім щиру пораду:

Над питанням міркуйте не до темна

Але щоб відповідь була ці –

Кава, розумна, дотемна.

Вікторина.

 

1. Який ви знаєте козацький отаманів-героїв українського народу?

2. Назвіть відомі військові звання з Запорізькій Січі.

3. Що було ознакою влади гетьмана.

4. Перерахуйте види одягу, який носили козаки.

5. Що таке запорізький оселедець?

6. Що таке запорізькій вуса?

7. Якого звичаю дотримувались козаки, йдучи в бій?

8. Які завдання загадували парубкові при посвяченні в козаки?

9. Як вітали козаки один одного?

10. Як називались човни на яких переправлялись козаки?

11. Перерахуйте, що входило до озброєння козаків?

12. Чим і як зв’язано з козаками загально вживання прислів’я:

„За компанію жид повісився”. Що означає тризуб?

13. Якого кольору прапор і чому?

14. Хто написав гімн України?

15. Хто був першим президентом України?

 

Журі уважно слухали відповідь і ми їм надаємо слово для підведення підсумків вікторини.

Отаман: Молодці козаки! Знаєте історію козацтва. Команда переможець отримує кумпанію - кухоль козака.

А ще було запорожці, як підмовлять було на Січі якого хлопця, то перше пробують чи годиться він бути козаком. Ото звелять йому кашу зварить і наказують: „Гляди ж вари так, щоб і не сира була і не перекипіла”.

Отаман: Оберіть кашоварів і ми також будемо варити кашу. А щоб кашу зварити, слід води наносити.

Отож, чи є у вас охота на цім святі позмагатись, силу і спритність показати, як це у козаків ведеться!

Козаки: Згода, згода!

Отаман: Де козаки спритніші? Хто більше води принесе?

Дівчата укр. костюмах тримають в руках казанки на деякій відстані від відер з водою. Козаки під музичний супровід носять воду в казанки).

Отаман: запрошує журі подивитись хто іде попереду, а також оголосити результати попереднього конкурсу. Слово надається журі.

Для переможця казан з водою.

Отаман: А щоб кашу зварити, слід багаття розпалити. Яка ж команда козаків зможе першою розпалити багаття?

Козаки сильні, витривалі, мужні люди. І недаремно популярне прислів’я „Мало каші з’їв” говорить про тих хто фізично слабкий. А щоб стати сильним треба багато каші з’їсти.

Отже, наступний конкурс „Хто швидше з’їсть кашу „визначить хто найспритніший, найсильніший. Просимо козаків до столу. (дівчата укр. костюмах виносять на стіл горщики з кашею і ложки для кожного члена команди).

Отаман: Раз, два, три, козаче,

Не зівай! кашу їсти починай!

Отаман: перемогли козаки з тієї команди, котрі першими з’їли кашу. (Оголошуються переможці).

А хто не доїв каші-даруймо ще один горщик з кашею, щоб їли і сили набирались.

Отаман: Сьогодні, гадаємо якраз вчасно,

Щоб був у нас дійсно чудовий настрій,

Упоравшись з ділом, хіба нам не варто

Зустрітися з грою, змаганням і жартом!

а зараз естафета з перешкодами.

Спочатку потрібне перейти через уявне болото,  щоб не замочити ніг, переставляючи дві цеглини з дерева, полізти в обруч, стрибнути через мотузку, попасти стрілою в ціль, повернутись до своєї команди цим самим шляхом.

Переможе та команда, козаки якої першими подолають перешкоду.

(під музичний супровід)

Отаман: Молодці, оце так молодці!

З честю впоралися з усіма завданнями козацької естафети і не посоромили звання нащадків славних українських козаків.

Переможцю вручають святковий пиріг.

Ведучий: Ось настав чудовий час

Курінних ми ждемо до нас

Подивимось залюбки,

Чи це справжні козаки.

За стіл запрошуються курінні, вони міряються силами на руках (кілька спроб) визначають переможця.

Отаман: Не даремне кашу їли. Сильні, ох і сильні наші курінні. Нелегко з ними мірятись силою. Ніхто їм тепер не скаже, що мало каші з’їли. Наступний конкурс для курінних.

Хто першим дістане булаву-ознаку влади.

Двоє учасників одягають свитку-вдвох по одному рукаву.

По обидва боки на певній відстані покласти на столах по одній булаві. Учасники тягнуть врізнобіч, стараючись першим взяти булаву. Той сильніший хто першим перетягне супротивника.

Переможцю курінному вручають золоте намисто-вінок з цибулі.

Отаман: Для того, щоб бути сильними і відважними, козаки кожного дні, вправлялися, часто робили це під музику. З того часу і живуть в народі завзяті українські танці.

Ведуча: Хлопці! Поспішайте,

У рядок ставайте

І завзято й весело

Танець починайте Козаки: Просимо, дівчата, в танок з нами стати

Дуже хочемо з вами потанцювати!

(хлопці-козаки запрошують дівчат до танцю)

Виконують „Український гопак”

Отаман: Є ще сила в козака, що танцює гопака.

Молодці, молодці! Журі бачу також сподобався козацький танець.

В дарунок козацькі чоботи, щоб ще краще танцювали.

Ведучий: До нас на свято завітали козачки, вірні подруги наших козаків. Вони з нетерпінням чекають щоб Вас привітати, бо дуже люблять пісні.

Вокальна група дівчат в українських костюмах виконують пісню „Розпрягайте хлопці коней”

Отаман: Дякуємо, дякуємо за гарну пісню. Дівчата також хочуть позмагатись. Лусканням насіння-конкурс для козачок.

Переможці нагороджуються торбиною зернят. (видали на)

Отаман: Видали на снагу наших козакам щоб перемогти в наступному конкурсі.

Обидві команди шикуються по обидва боки кола в центрі якого буду стояти я. Котра команда перетягне мене на свою сторону та і сильніша. Беріться за руки.

Раз, два, три, почали!

Отаман: Ось чому вороги і боялися козаків, вони не лише спритні, кмітливі, а ще й дужі. Ви переконалися під час цього конкурсу. Козаки не лише воювали, але дуже любили українську пісню, танці дотепні жарти.

Наступний конкурс: Придумати жартівливе звернення до майбутніх козаків.

До нас на свято завітав вихователь, (муз. керівник) який також хотів би стати Полтавським соцьким.

Пісня „Якби я був Полтавський соцький” звучить у виконанні  вихователя (муз. керівника)

Отаман: Звичайно, пісня жартівлива, і я радий, що вона принесла Вам не лише усмішку, а й гарний настрій.

Отаман: Ну що ж козаки, слухаємо Ваше звернення до майбутніх козаків.

Команда козаків чий заповіт був найдотепнішим одержує в’язку бубликів „На всіх потроху”.

Ведуча: Скінчився час випробувань

Нам до душі Ваш рівень знань.

Та ще багато треба вміти й знати

Щоб справжніми козаками стати.

Журі: Ми врахували всі Ваші старання,

ви гарно пройшли через всі випробування,

То ж Вас старішими вітають.

Кінцевий результат повідомляють.

Виходять на сцену дівчата в українських костюмах. Виносять коровай на вишитому рушникові.

Перша дівчина: Край наш величаємо, землю прославляємо, щастя всім бажаємо.

Друга дівчина:  Дар наш прийміть від серця будь ласка,

Зичимо добра Вам, великого щастя

На цім рушнику і в цім короваю

Праця дзвінка козацького краю.

(дарую коровай команді переможниці)

Отаман: Я радий вітати Вас з перемогою. Ви діти, є нащадками славних українських козаків. Любіть свою батьківщину, рідну неньку Україну, бережіть її. зберігайте і примножуйте те, що надбали Ваші прадіди, діти, батьки.

Отаман: Станьмо, станьмо на коліна

Помолімося, брате мій

За героїв України,

Що йшли за волю в смертний бій.

Перший ведучий: Станьмо на коліна, станьмо

І до землі склонімося (схиляють прапор)

Є, ті для кого Україна

Була дорожча за життя

Другий ведучий: Станьмо, станьмо з колінами

Хай сняться хлопцям світлі сни.

Хай знає ненька Україна,

Що ще у неї є сини.

Отаман: Шануємося, браття! Бо ми ж того варті!

А щоб козацькому роду, не було переводу,

Присягніть на вірність Україні й народу.

Козаки (усі разом). Присягаємо, що Україну - неньку будемо любити.

І віллємо в неї силу, щоб розвеселити.

Інсценізація пісні „Ой у лузі червона калина”

Грає музика, усі співають:

Ой, у лузі червона калина похилилася (виходить дівчина - Україна з кетягами калини в руках, в кінці рядка опускає калину.

 „Чогось наша, славна Україна зажурилася. (опускає голову і сідає на стільчик)

А ми тую червону калину підіймемо,

А ми нашу славну Україну

Гей, гей розвеселимо (дві дівчинки підходять до України і одягають її намисто та вінок на голову). „Як повіє буйнесенький вітер широких степів.

(Україна обходить круг повільним кроком і стає в центрі, діти похитують руками вгорі)

То прославить по всій Україні Січових стрільців.

(Україна з усіма похитує руками в горі)

А ми тую стрілецькою славу збережемо,

А ми нашу славну Україну

Гей-гей розвеселимо

(Україна крутиться припадаючи кроком, всі діти витягують жовто-блакитні стрічки і помахують з ними. На повторення підходять до неї козаки і піднімають Україну на стільчику.)

Ведуча: Світи, сонце ясне, на міста і села

Щоб наша рідна Україна вік була весела

Звучить сурма:

Козак: І знову сурма кличе, в похід пора рушати, та Запорізьку нашу Січ не будемо забувати.

Козаки гуртом „Бувайте здорові”

Ведуча: Хай добрі люди, Вам щастя буде, хай буде доля на все роздолля

А до того – літ премного

На любов і на згоду хай не буде переводу

Козацькому роду!

З піснею „Козацькому роду нема переводу” козаки виходять за отаманом з Січі.

 

 

Сценарій родинного свята «Квітни, моя родино»

Мета: виховати повагу до батька, матері, родинних традицій, розуміння необхідності знання і використання національних надбань українського народу, пов’язаних із родиною.

Оформлення залу: вишиті рушники, серветки, стіл застелений скатертиною, хліб на столі.

 

Звучать позивні.

Тихо лунає пісня «Родина».

Вихователь. Доброго дня, шановна родино! Ні, я не помилилася, сказавши саме так, бо сьогоднішня зустріч − це ще одна сходинка до нашого зближення, до родинного єднання.

1. Щасливі ми, що народились й живемо на такій багатій, квітучій й щедрій землі!

2. Тут жили наші батьки, діди, тут корінь роду українського.

3. «Від родини йде життя людини».

4. «Без сім’ї − немає щастя на землі», так говорять у нас на Україні. Кожному відомо, що серед усіх геніальних винаходів людства одне з найважливіших місць займає родина, сім’я.

1. Сім’я − святиня людського духу, благородних людських почуттів.

2. Сім’я. Що значить це − то кожен знає.

Хто зріс в сім’ї і хто її не знає

І як тут не приховуй, не таї.

Залежить наше щастя від сім’ї.

3. Бережем правічні заповіти:

По собі лишити добрий слід

Ми − творці життя, батьки і діти,

Невмирущий, мужній родовід.

4. Батьки і діти, діти і батьки!

Нерозділиме і одвічне коло

Ми засіваємо житейське поле

І не на день майбутній − навіки!

1. Між нас не ляжуть вирвами роки

Бо ваша кров пульсує в нашій долі

Батьки і діти, діти і батьки...

Нам нічого ділить на спільнім полі.

2. Людське безсмертя з роду і до роду

Увись росте корінням родоводу

І тільки той, у кого серце чуле

Хто знає, береже минуле,

Хто вміє шанувать сучасне

Лиш той майбутнє − вивершить прекрасне

3. Я − українець сутністю і кров’ю

Моє коріння тут, у цій землі

Вона моєю живиться любов’ю

А я страждаю болями її

Я − українець, цього не відняти, в моїй душі співають солов’ї

Були такими мої тато й мама

І такими будуть правнуки мої.

Вихователь. Дорогі наші батьки!

Ми хочемо привітати вас у цьому залі і сказати щире спасибі за увагу і турботу, за те, що ви знайшли час і завітали до нашого Центру проф. тех. освіти. Сьогодні Ви дізнаєтесь не лише, про те, як навчаються ваші діти, а й про те, як вони відпочивають. Вони розкриють вам свої таланти. Сьогодні − усе для вас:

Наші найтепліші слова, наші вірші, наші пісні і усмішки.

1. «Родина», «Рід», які слова святі!

Вони потрібні кожному в житті,

2. Бо всі ми з вами ніжні гілочки,

На дереві, що вже стоїть віки,

3. Це дерево − наш славний родовід,

Це батько, мати, прадід твій і дід.

Вихователь. Кожен рід − це велике дерево, на якому швидко ростуть, міцніють молоді гілочки, які живляться соками великої гілки − сім’ї. Як міцно гілка зростається з стовбуром, що її не відламати, так і родина, ніколи не ослабне, поки будуть передаватися з покоління в покоління звичаї, обради, свята, пісні, казки прислів’я, родинні реліквії, обереги.

Вихователь. Народна мудрість каже: «Шануй батька й неньку, і буде тобі гладенько». Прислів’я і приказки становить, начебто, неписаний збірник правил, якими людина повинна користуватись у повсякденному житті. Увійшли в прислів’я образи батька, матері, дітей. Ось послухайте:

1. Нема того краму, щоб купити маму.

2. У сокола й діти − соколята.

3. Материн гнів, як весняний сніг: рясно впаде та скоро пройде.

4. Мати однією рукою б’є, а другою − гладить.

1. Який дуб, такий тин, який батько, такий син.

Вихователь. Мати й батько − найближчі, найрідніші, кожному з нас люди. Від них ми одержуємо життя,

1. Як можна забути ту пісню, як мати

Співала малому, коли засинав?

Як можна забути ту стежку до хати,

Що босим колись протоптав?

2. І я припадаю до неї вустами,

І серцем вбираю, мов спраглий води

Без рідної мови, без пісні, без мами

Збідніє земля назавжди.

 

Звучить пісня «Родина».

Вихователь. Майже три с половиною тисячі років тому на кам’яних таблицях, які отримав пророк Моїсей від Бога на горі Синай, були висічені слова: «Шануй батька твого і матір твою, щоб добре тобі було та довголітнім ти був на землі». Але не завжди ми дотримуємося цієї заповіді, не завжди знаходимо порозуміння з ними. Ваша сім’я − це не тільки батько і мати. Це і ви самі.

Вірш «Скажи, мені сину».

Вихователь. Три біди є у людини − старість, смерть і погані діти − каже стара українська мудрість. Старість − неминуча, смерть − невблаганна. Перед ними не можна зачинити двері свого будинку. А від поганих дітей можна дім уберегти, як від вогню. І це залежить не лише від батьків, але й від дітей.

Тож будьте слухняними і вихованими. Турбуйтеся про своїх батька і неньку, не завдавайте їм прикрощів.

1. Де мати посіє, там стелиться ласка,

Де мати посадить, там сходить добро

Бо в мами рука і легка, і прекрасна

І серце глибоке, як сивий Дніпро

2. Мамо, матусю − осінню вмита

Встала раненько, щоб діток навчить

Дітоньки, діти, сонячне жито

Мамин посів у душі не топчіть

3. Запахнув чебрець з материнського поля

Немов нагадати силкується він

Що мати дала нам і щастя, і долю

Дала не забравши нічого взамін

4. З далеких країв в нашу душу тривожну

До рідної хати птах добрий несе

Бо тільки матуся уміє і може

Порадить, утішить, пробачить усе.

Звучить пісня «Мамо, тобі низенько вклонюсь»

Вихователь. Кожен народ, кожне плем’я, кожна людини має якість свої святині. Велика святиня кожної людини − це перш за все − пошана до батьків. Приказка говорить, що мати тримає хату за три кути, а батько за один. Усі клопоти по дому, більша частина праці по вихованню дитини − все це на плечах матері.

Вже чорнобривці зацвіли і біла хата

Вдихає глибоко цей ніжний жовтий цвіт

А там стоїть старенька сива мати,

І жде вона, зорить очима в світ...

А вже літа, і ластівки у стрісі

турбуються, збираються в відліт

І шепче листя у печальнім лісі

Про те, що скоро никне зілля цвіт

Стоїть вона, і їй далеко видно

Аж ген, за сині обрії землі

Стоїть вона матуся наша рідна

Чекає нас в осінньому теплі.

 

Вихователь. Шановні учасники свята! Коли сходиться родина до хати − хочеться слово їй тепле сказати.

1. Бажаєм Вам пісень, що лиш весна співає,

2. І музики, що награють ліси.

3. І квітів тих, що раз лиш розцвітають

4. І повні пригорщі любові і краси.

1. О, Господи! Усе тобі під силу

Ти всіх розсудиш і всьому даси ти лад

Тому прошу, батькам моїм дай силу

Щоб бачили і травень й листопад

2. Щоб їм у світі скрізь жилося легко

Щоб вистачило часу і грошей

Терпіння і любові ти додай їм

Щоб були добрими до нас, своїх дітей.

3. Хай буде мир в моїй родині,

Хай буде щастя розквітать

І щоб в десятому ще поколінні

Могли Тебе ми прославлять.

Звучить пісня «Ми бажаєм щастя вам»

Вихователь.  Щиро дякую всім за те, що взяли участь у нашому святі. І хочу побажати всім − дорослим і дітям − завжди пам’ятати про тих, хто дав нам життя. Цінувати їх, бо життя їхнє не вічне, щоб не довелося потім картати себе за те, що не сказав, чи не зробив. Тож бережіть батьків, діти, будьте їх надією і опорою. Бажаю вам усім любові від батьків, поваги від дітей, а щастя і здоров’я від Бога.

 

Література

 

  1. Віденко О. Танець із рушниками : сценарій родинного свята / Віденко О. // Шкільний світ. – 2009. – №25/28.– С.95–96.
  2. Мосійчук С. Без гілок – не дерево, без дітей – не сім’я: сценарій родинного свята / С. Мосійчук // Шкільний світ. – 2009.– №25/28.– С.92–94.
  3. Коломієць О. П'єси / О. Коломієць. – К., 1990.
  4. Руденко Л. Шануй батька й матір своїх: Родинне свято до Міжнародного дня сім'ї / Л. Руденко // Шкільний світ. – 2005.– №15. – С.16–22.
  5. Юхта Н. Таїни духовної скарбниці: Сценарій родинного свята / Н. Юхта // Позакласний час. – 2005.– №5–6. – С.80–83.
  6. Гечешнюк С. Якого ти роду–племені? /С. Гечешнюк // Позакласний час. – 2010. – № 2. – С. 3–6.

 

 

 

 

Коментарі 0

Ви не увійшли в систему! Вхід