"Духовна криниця народних традицій" (програма народознавчого спрямування для дитячих закладів літнього оздоровлення)
26.05.2017 Administrator Категорія: Відділ декоративно-прикладного мистецтва
Комунальний заклад Тернопільської міської ради
«Центр творчості дітей та юнацтва
На конкурс
на кращу програму тематичної зміни
у дитячих закладах відпочинку серед
педагогічних працівників ЗОШ та ПНЗ
«Духовна криниця українських традицій»
(програма народознавчого спрямування)
Підготували:
методисти відділу ДПМ
Урезченко І.В., Кватира І.П.
Тернопіль, 2017
Організація літнього відпочинку дітей є складовою частиною безперервного та послідовного процесу виховання. Дитячі заклади оздоровлення і відпочинку створюють умови для педагогічно обґрунтованого, змістовного та цікавого дозвілля дітей, дають можливість їм творчо розвиватися, духовно та інтелектуально збагачуватися, розширювати світогляд.
Літо – це відпочинок, який повинен бути активним, пізнавальним і, звичайно ж, виховання гідного громадянина і патріота. Літні канікули складають значну частину річного обсягу вільного часу школярів, але далеко не всі батьки можуть надати своїй дитині повноцінний, правильно організований відпочинок. Найкращий спосіб зробити його таким – залучити дітей у різноманітну діяльність. В таку діяльність, яка поєднує різні напрямки оздоровлення, відпочинку і виховання. Ці функції виконує літній табір з денним перебуванням дітей.
Дана програма розроблена для роботи літнього табору із денним перебуванням дітей. Заходи народознавчого характеру розроблені із врахуванням уподобань та запитів сучасних учнів. Тематика заходів програми, місця їх проведення прив’язані до природних, географічних, історико-культурних об’єктів місцевості, враховується можливості проведення зустрічей, екскурсій, співпраця з іншими закладами та установами. Кожен захід потребує попередньої підготовки, бажано чергувати роботу в приміщенні із виходами на територію (флешмоби, мандрівки, змагання, майстер-класи, екскурсії тощо).
Виконання програми розширює коло знань учнів про рідний край, історичні, духовні та культурні надбання українського народу.
програми є організація активного та змістовного дозвілля, виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей Українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля.
Основними завданнями програми є :
ознайомлення дітей з багатствами культурно-господарської спадщини українського народу, з народними традиціямиформування в них етнічної, на цій основі, самосвідомості кращих якостей національного характеру, прагнення до відродження національної культури.
Програма розрахована на учнів середнього та старшого шкільного віку.
Основним змістом програми є тематичний день – це день, в який закладена якась ідея (задум), і їй будуть підпорядковані всі заходи цього дня.
Виховна програма
літнього оздоровлення та відпочинку школярів
розрахована на 14 календарних днів
* День відкриття табірної зміни
* День знайомств
* День української символіки
* День українських свят
* День українського рушника
* День українського костюма
* День українського оберегу
* День рідного міста
* День дівочої краси
* День козацької звитяги
* День української пісні і поезії
* День родинного затишку
* День талантів
* День закриття табірної зміни
Мета:
'я"
Кожному учаснику по колу пропонується назвати своє ім'я, розповісти, чому його так назвали, чи подобається своє ім'я, як кличуть у школі, вдома, як хотілося, щоб називали.
Зазвичай ми не замислюємося про те, що пов'язане з нашими іменами. Завжди цікаво дізнатися щось новеньке про нього, про інші імена.
Кожен по колу розповідає про себе якомога більше і швидше протягом 30 секунд.
Гра "Ниточка»
Ведучий пропонує кожному гравцеві розповісти про себе, одночасно намотуючи ниточку довжиною 50 см на вказівний палець лівої руки.
>Круглі столи у кожному загоні: вибір назви кожного загону, девізу, створення дитячого самоврядування в загонах та таборі.
День української символіки
<Мета :
- ознайомити дітей з національними та народними символами України; формувати національну свідомість ; виховувати почуття любові до своєї землі. розширити знання учнів про Україну, як наш спільний дім; формувати громадянські якості: патріотизм, людяність,повагу до людей інших національностей,працьовитість; заохочувати творити добро, рости гідними громадянами своєї держави.
Виховний захід “З Україною в серці”.
Мета: формувати знання про державні символи: прапор, герб, державний Гімн України. Розвивати інтерес до України, бажання спілкуватися рідною мовою. Виховувати громадянина своєї держави, любов до рідного краю, шанобливе ставлення до національних та державних символів, повагу до українського народу, гордість за красу і велич нашої Батьківщини.
Творча робота загону: Створення символіки свого загону (малювання емблеми, вибір девізу, маршової чи загонової пісні).
Флеш-моб: створення українського прапору (тризуба) за допомогою підручних засобів (кольорового паперу, одягу тощо)
формувати в учнів розуміння того, що українська пісня – душа народу, що в ній схована вся історія розвитку українського народу;вчити учнів співати українські пісні; розвивати творчі та музичні здібності учнів;формувати естетичну культуру; виховувати патріотизм.
Виховний захід “Про що співає українська душа”
збагатити знання учнів про народну пісню;вчити дітей слухати і співати українські народні пісні.
:
збагатити знання дітей про українську поезію (класичну і сучасну);розвивати естетичні смаки, сприяти розвитку творчих здібностей;виховувати любов і пошану до української поезії;ознайомити з творчістю Тернопільських митців (О. Германа. В. Вихруща тощо).
виконання українських народних пісень за принципом “Ланцюжка”, тематичних пісень, тощо.
:
зацікавити учнів вивченням та дослідженням історії свого рідного краю, міста;формувати супільну та пізнавальну активність учнів, вчити працювати з різними довідниками, мережею Інтернет;виховувати почуття громадської свідомості, любов до рідного краю, почуття патріотизму.
:
вшанувати світлу пам'ять тих, хто загинув на полях боїв з ворогом;познайомити учнів з учасниками АТО, які живуть в нашому місті;виховувати моральні чесноти, стоїчні риси характеру (мужність, наполегливість, цілеспрямованість), почуття гордості за свій народ, національну свідомість та патріотизм;винести уроки толерантності і неможливості вирішення конфліктів за допомогою зброї; сприяти формуванню громадянської позиції як одного з проявів духовності нації, патріотичності; дати можливість відчути особливу цінність миру і спокою у світі, важливість таких понять як милосердя, підтримка та співчуття.
<p style="maАнкетування «Що мені сподобалося в таборі». Конкурс малюнків « До побачення друзі!» Прощальне вогнище в таборі. Святкова дискотека.
Література та джерела:
1.Віденко О. Танець із рушниками : сценарій родинного свята / Віденко О. // Шкільний світ. – 2009. – №25/28.– С.95–96.
2.Мосійчук С. Без гілок – не дерево, без дітей – не сім’я: сценарій родинного свята / С. Мосійчук // Шкільний світ. – 2009.– №25/28.– С.92–94.
3.Руденко Л. Шануй батька й матір своїх: Родинне свято до Міжнародного дня сім'ї / Л. Руденко // Шкільний світ. – 2005.– №15. – С.16–22.
4.Юхта Н. Таїни духовної скарбниці: Сценарій родинного свята / Н. Юхта // Позакласний час. – 2005.– №5–6. – С.80–83.
5.Гечешнюк С. Якого ти роду–племені? /С. Гечешнюк // Позакласний час. – 2010. – № 2. – С. 3–6.
Перлини української народної пісні. Пісенник. Видання друге. – К.;
Музична Україна, 1991.
Сценарій свята «Козацькі забави»
На святково прикрашеному майдані збираються всі учасники та гості.
Звучать записи українських пісень.
Подається сигнал про початок свята.
Перший ведучий: Сьогодні конкурс, свято нині
ІІ ведучий: Сьогодні все козацтво тут як тут,
І ведучий: І на майдані радість лине,
ІІ ведучий: Бо свято свій народжує статут!
Отаман: Спасибі Вам, панове молодці,
За честь, за славу, за повагу,
Що Ви мені учинили і на свято запросили.
Отаман звертається до козаків:
Отаман: Здорові були, козаки-славні молодці!
Козаки: Ми прийшли до Вас на свято
Отаман: Ось, сини мої, ми на славній Запорізькій Січі.
Встроміть тут по стрілі і покладіть по шматку хліба і сала, бо такий уже звичай у козаків:
приходити до цього велетня-дуба і приносити йому жертву.
Козаки-курінні від кожної команди встромлюють стрілу біля дуба, кладуть сало, хліб.
Ведучий: Тож слухайте, слухайте всі, до Вас наша промова.
В цей радісний час, у святковий час,
Отаман: А чи справжні козаки наші хлопці молодці, вони нам зараз доведуть.
Козаки: Відповідають всі разом
Борці за волю, за народу щасну долю!
Представлення команд. Їх назви.
Отаман: Молодці, оце так порадували козацьку душу. І я Вам бажаю славні хлопці-молодці:
Хай радість і щастя ллються рікою,
Щоб Ви не зустрілись ніколи з журбою.
Хай пісня дзвінка виграє на вустах,
Хай смутку ніколи не буде в очах!
Ведуча: Просимо журі підвести підсумки пісенного конкурсу
Отаман: Найкращі пісні курінного…
В нагороду отримують курячі яйця, що ще краще співали.
Отаман: А тепер давайте полинемо в славне минуле України і козацької Січі.
Над питанням міркуйте не до темна
1. Який ви знаєте козацький отаманів-героїв українського народу?
2. Назвіть відомі військові звання з Запорізькій Січі.
3. Що було ознакою влади гетьмана.
4. Перерахуйте види одягу, який носили козаки.
5. Що таке запорізький оселедець?
7. Якого звичаю дотримувались козаки, йдучи в бій?
8. Які завдання загадували парубкові при посвяченні в козаки?
9. Як вітали козаки один одного?
10. Як називались човни на яких переправлялись козаки?
11. Перерахуйте, що входило до озброєння козаків?
12. Чим і як зв’язано з козаками загально вживання прислів’я:
„За компанію жид повісився”. Що означає тризуб?
13. Якого кольору прапор і чому?
15. Хто був першим президентом України?
Журі уважно слухали відповідь і ми їм надаємо слово для підведення підсумків вікторини.
Отаман: Оберіть кашоварів і ми також будемо варити кашу. А щоб кашу зварити, слід води наносити.
Отаман: Де козаки спритніші? Хто більше води принесе?
Отаман: Раз, два, три, козаче,
Отаман: перемогли козаки з тієї команди, котрі першими з’їли кашу. (Оголошуються переможці).
А хто не доїв каші-даруймо ще один горщик з кашею, щоб їли і сили набирались.
Отаман: Сьогодні, гадаємо якраз вчасно,
Щоб був у нас дійсно чудовий настрій,
Упоравшись з ділом, хіба нам не варто
Зустрітися з грою, змаганням і жартом!
а зараз естафета з перешкодами.
Переможе та команда, козаки якої першими подолають перешкоду.
Отаман: Молодці, оце так молодці!
Переможцю вручають святковий пиріг.
Ведучий: Ось настав чудовий час
За стіл запрошуються курінні, вони міряються силами на руках (кілька спроб) визначають переможця.
Хто першим дістане булаву-ознаку влади.
Двоє учасників одягають свитку-вдвох по одному рукаву.
Переможцю курінному вручають золоте намисто-вінок з цибулі.
Танець починайте Козаки: Просимо, дівчата, в танок з нами стати
Дуже хочемо з вами потанцювати!
(хлопці-козаки запрошують дівчат до танцю)
Отаман: Є ще сила в козака, що танцює гопака.
Молодці, молодці! Журі бачу також сподобався козацький танець.
В дарунок козацькі чоботи, щоб ще краще танцювали.
Вокальна група дівчат в українських костюмах виконують пісню „Розпрягайте хлопці коней”
Переможці нагороджуються торбиною зернят. (видали на)
Отаман: Видали на снагу наших козакам щоб перемогти в наступному конкурсі.
Наступний конкурс: Придумати жартівливе звернення до майбутніх козаків.
До нас на свято завітав вихователь, (муз. керівник) який також хотів би стати Полтавським соцьким.
Пісня „Якби я був Полтавський соцький” звучить у виконанні вихователя (муз. керівника)
Отаман: Ну що ж козаки, слухаємо Ваше звернення до майбутніх козаків.
Команда козаків чий заповіт був найдотепнішим одержує в’язку бубликів „На всіх потроху”.
Ведуча: Скінчився час випробувань
Та ще багато треба вміти й знати
Щоб справжніми козаками стати.
Журі: Ми врахували всі Ваші старання,
ви гарно пройшли через всі випробування,
Кінцевий результат повідомляють.
Виходять на сцену дівчата в українських костюмах. Виносять коровай на вишитому рушникові.
Перша дівчина: Край наш величаємо, землю прославляємо, щастя всім бажаємо.
Друга дівчина: Дар наш прийміть від серця будь ласка,
Зичимо добра Вам, великого щастя
На цім рушнику і в цім короваю
Праця дзвінка козацького краю.
(дарую коровай команді переможниці)
Отаман: Станьмо, станьмо на коліна
Що йшли за волю в смертний бій.
Перший ведучий: Станьмо на коліна, станьмо
І до землі склонімося (схиляють прапор)
Другий ведучий: Станьмо, станьмо з колінами
Хай сняться хлопцям світлі сни.
Отаман: Шануємося, браття! Бо ми ж того варті!
А щоб козацькому роду, не було переводу,
Присягніть на вірність Україні й народу.
Козаки (усі разом). Присягаємо, що Україну - неньку будемо любити.
І віллємо в неї силу, щоб розвеселити.
Інсценізація пісні „Ой у лузі червона калина”
„Чогось наша, славна Україна зажурилася. (опускає голову і сідає на стільчик)
А ми тую червону калину підіймемо,
(Україна обходить круг повільним кроком і стає в центрі, діти похитують руками вгорі)
То прославить по всій Україні Січових стрільців.
(Україна з усіма похитує руками в горі)
А ми тую стрілецькою славу збережемо,
Ведуча: Світи, сонце ясне, на міста і села
Щоб наша рідна Україна вік була весела
Козак: І знову сурма кличе, в похід пора рушати, та Запорізьку нашу Січ не будемо забувати.
Козаки гуртом „Бувайте здорові”
Ведуча: Хай добрі люди, Вам щастя буде, хай буде доля на все роздолля
На любов і на згоду хай не буде переводу
З піснею „Козацькому роду нема переводу” козаки виходять за отаманом з Січі.
Сценарій родинного свята «Квітни, моя родино»
Оформлення залу: вишиті рушники, серветки, стіл застелений скатертиною, хліб на столі.
1. Щасливі ми, що народились й живемо на такій багатій, квітучій й щедрій землі!
2. Тут жили наші батьки, діди, тут корінь роду українського.
3. «Від родини йде життя людини».
1. Сім’я − святиня людського духу, благородних людських почуттів.
2. Сім’я. Що значить це − то кожен знає.
Хто зріс в сім’ї і хто її не знає
Залежить наше щастя від сім’ї.
Ми − творці життя, батьки і діти,
4. Батьки і діти, діти і батьки!
І не на день майбутній − навіки!
1. Між нас не ляжуть вирвами роки
Бо ваша кров пульсує в нашій долі
Батьки і діти, діти і батьки...
Нам нічого ділить на спільнім полі.
2. Людське безсмертя з роду і до роду
І тільки той, у кого серце чуле
Лиш той майбутнє − вивершить прекрасне
3. Я − українець сутністю і кров’ю
Я − українець, цього не відняти, в моїй душі співають солов’ї
Вихователь. Дорогі наші батьки!
Наші найтепліші слова, наші вірші, наші пісні і усмішки.
1. «Родина», «Рід», які слова святі!
Вони потрібні кожному в житті,
2. Бо всі ми з вами ніжні гілочки,
На дереві, що вже стоїть віки,
3. Це дерево − наш славний родовід,
Це батько, мати, прадід твій і дід.
1. Нема того краму, щоб купити маму.
2. У сокола й діти − соколята.
3. Материн гнів, як весняний сніг: рясно впаде та скоро пройде.
4. Мати однією рукою б’є, а другою − гладить.
1. Який дуб, такий тин, який батько, такий син.
Вихователь. Мати й батько − найближчі, найрідніші, кожному з нас люди. Від них ми одержуємо життя,
1. Як можна забути ту пісню, як мати
Як можна забути ту стежку до хати,
2. І я припадаю до неї вустами,
І серцем вбираю, мов спраглий води
Без рідної мови, без пісні, без мами
1. Де мати посіє, там стелиться ласка,
Де мати посадить, там сходить добро
Бо в мами рука і легка, і прекрасна
І серце глибоке, як сивий Дніпро
2. Мамо, матусю − осінню вмита
Встала раненько, щоб діток навчить
3. Запахнув чебрець з материнського поля
Що мати дала нам і щастя, і долю
Дала не забравши нічого взамін
4. З далеких країв в нашу душу тривожну
До рідної хати птах добрий несе
Порадить, утішить, пробачить усе.
Звучить пісня «Мамо, тобі низенько вклонюсь»
Вже чорнобривці зацвіли і біла хата
Вдихає глибоко цей ніжний жовтий цвіт
А там стоїть старенька сива мати,
І жде вона, зорить очима в світ...
А вже літа, і ластівки у стрісі
турбуються, збираються в відліт
І шепче листя у печальнім лісі
Про те, що скоро никне зілля цвіт
Стоїть вона, і їй далеко видно
Вихователь. Шановні учасники свята! Коли сходиться родина до хати − хочеться слово їй тепле сказати.
1. Бажаєм Вам пісень, що лиш весна співає,
2. І музики, що награють ліси.
3. І квітів тих, що раз лиш розцвітають
4. І повні пригорщі любові і краси.
1. О, Господи! Усе тобі під силу
Ти всіх розсудиш і всьому даси ти лад
Тому прошу, батькам моїм дай силу
Щоб бачили і травень й листопад
2. Щоб їм у світі скрізь жилося легко
Щоб були добрими до нас, своїх дітей.
3. Хай буде мир в моїй родині,
Звучить пісня «Ми бажаєм щастя вам»
Віденко О. Танець із рушниками : сценарій родинного свята / Віденко О. // Шкільний світ. – 2009. – №25/28.– С.95–96.Мосійчук С. Без гілок – не дерево, без дітей – не сім’я: сценарій родинного свята / С. Мосійчук // Шкільний світ. – 2009.– №25/28.– С.92–94.Коломієць О. П'єси / О. Коломієць. – К., 1990.Руденко Л. Шануй батька й матір своїх: Родинне свято до Міжнародного дня сім'ї / Л. Руденко // Шкільний світ. – 2005.– №15. – С.16–22.Юхта Н. Таїни духовної скарбниці: Сценарій родинного свята / Н. Юхта // Позакласний час. – 2005.– №5–6. – С.80–83.Гечешнюк С. Якого ти роду–племені? /С. Гечешнюк // Позакласний час. – 2010. – № 2. – С. 3–6.
Коментарі 0