Модель системи громадянсько-патріотичного виховання школярів та учнівської молоді в ЦТДЮ «З Україною в серці»

15.03.2016   Administrator   Категорія: Новини

Модель системи громадянсько-патріотичного виховання школярів та учнівської молоді в ЦТДЮ   

«З Україною в серці»

Виховна проблема ЦТДЮ: «Виховання національно свідомого        громадянина-патріота   незалежної України, що живе з Україною в серці, вірою в Бога і благодатною любов’ю до людей»     

Підготувала:  заступник директора  з навчально-виховної роботи           Лука О.І.

                                                «Ми прагнули, щоб у кожного підлітка поступово формувалося особисте ставлення до Батьківщини:  бажання, духовний порив утвердити її гідність, велич, честь, славу, могутність».

                                                                            В.О.Сухомлинський

Актуальність проблеми

Виховання та самовиховання особистості, соціалізація людини, засвоєння прийнятих суспільством моральних і правових норм починається з раннього дитинства Це активний і діяльнісний  підхід, що  включає в себе не тільки отримання певної системи знань, але й формування навичок і умінь правильної поведінки в суспільстві, дотримання норм правової культури.

Сучасний розвиток історії , а саме  становлення України як незалежної суверенної держави  ,  національної культури та стан духовності українського суспільства зумовив сьогодні об’єктивну потребу звернути особливу увагу на проблему пошуку ефективних шляхів національно-патріотичного та громадянського виховання дітей та учнівської молоді.

 У «Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020роки», Концепції національно-патріотичного виховання дітей  та молоді  відзначено, що в  основу системи національно-патріотичного виховання має бути покладено ідеї зміцнення української державності як консолідуючого чинника розвитку суспільства, формування патріотизму у дітей та молоді.

Державна програма "Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України" зазначено: "Мета сучасного освітнього процесу – не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й формувати громадянина, патріота; інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти викликам глобалізації життя".

Виховати патріота-громадянина означає підготувати підростаючу особистість до участі в розв’язанні начальних і перспективних завдань держави, до управління її справами і виконання функції громадського діяча та захисника Батьківщини. Для цього потрібно сформувати в нього комплекс особистісних якостей і рис характеру, що є основою специфічного способу мислення та спонукальною силою дій, вчинків, поведінки.

Іншими словами, виховна діяльність навчальних закладів освіти , функціонування всієї освітньої системи повинні підпорядковуватися стратегічним завданням формування особистості – патріота і громадянина незалежної суверенної України.

Виходячи з умов, що склалися на геополітичній арені сьогодення, патріотичне виховання слід розуміти як систематичну і цілеспрямовану діяльність з формування високої патріотичної свідомості, почуття вірності своїй Батьківщині, готовності відстояти її незалежність і територіальну цілісність, служити їй справами і життям.

Виховати громадянина означає підготувати особистість до участі в розв’язанні нагальних і перспективних завдань громади і держави, причетності до управління її справами, виконання функції громадського діяча та захисника Батьківщини.

Мета громадянсько-патріотичного виховання – вироблення переконань, волі й навичок діяти в інтересах і на користь Батьківщині.

Системний характер впливу на учнів, потужна виховна спрямованість навчальної діяльності, переконливий особистий приклад педагогів, відповідність змісту освіти і методичних форм, плекання громадянськості і патріотизму є запорукою успішної реалізації цієї мети.

У цьому зв’язку, позашкільна освіта, що є невід’ємної складовою сучасного освітньо-виховного процесу, є особливо сприятливим соціокультурним середовищем для  вирішення цього  архіважливого  і водночас багатоаспектного завдання – виховання національно свідомого громадянина-патріота-гуманіста.

Адже сучасний позашкільний заклад -  це не тільки  місце емоційно-психологічної захищеності і душевного комфорту особистості учня, конструктивної співпраці та взаєморозуміння,  це  заклад , де формується національна свідомість, громадська зрілість, соціальна відповідальність за долю Батьківщини, за свою роль у національно-культурному відродженні України, її розквіті.

Саме це, на нашу думку, і є виховною домінантою у роботі позашкільного навчального закладу на сучасному етапі. Адже сьогоднішньому суспільству, як ніколи,  потрібна людина не тільки грамотна, культурна, ментально зорієнтована й духовно зріла,   але  й  енергійна, діяльна, подвижницька, яка свідомо будує своє життя у відповідності з національно-державницькими потребами, ідеалами, інтересами.

Виховна робота у КЗ ТМР «Центр творчості дітей та юнацтва ґрунтується на національній ідеї і спрямована на формування патріотизму як вищої форми вияву духовності.

Реалізація заходів щодо виконання Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді , методичних  рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах, указу Президента України від 13.10.2015 №580/2015 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020роки»  здійснюється в ЦТДЮ  через  виконання  програми національно-патріотичного та громадянського виховання в ЦТДЮ « З Україною в серці»(2014-2019рр).

      Дана програма відзначена  дипломом Шостої  Міжнародної виставки

                                 « Сучасні заклади освіти -2015», м. Київ.

Громадянсько - патріотичного виховання в  ЦТДЮ – це комплекс взаємопов’язаних  компонентів навчально-виховного процесу, в якому реалізуються основні цілі, завдання  принципи, засоби , методи  через використання різноманітних форм виховної роботи  в умовах позашкільного навчального закладу

Провідні цінності виховної системи ЦТДЮ:

  • патріотизм;
  • духовність;
  • відповідальність;
  • моральність;
  • толерантність;
  • творчість;
  • співпраця.

Риси виховної системи: відкрита, цілісна, цілеспрямована, ціннісно-орієнтована, соціальна.

Пріоритетні напрямки  громадянсько-патріотичного виховання   у ЦТДЮ:

  • опанування історичної та духовної спадщини рідного краю (освоєння багатства традиційної, творчого доробку та життєвого досвіду прославлених земляків – науковців, митців, політичних діячів, борців за волю України; виховання шанобливого ставлення до пам’яті про жертв комуністичного та інших тоталітарних режимів в Україні, зокрема жертв Голодомору, політичних репресій і депортацій, глибока обізнаність із духовними засадами етносу, його традиціями і звичаями, здатність їх продовжувати, берегти та примножувати; плекання почуття гордості за приналежність до своєї малої Батьківщини);
  • духовне зростання в україномовному середовищі  (засвоєння дітьми багатств української мови як мови побутового спілкування, професійної та духовної культури, державної мови; формування пошани до мови, прагнення її зберігати та збагачувати; усвідомлення, що українська мова як державна належить усім націям, що заселяють Україну, і відіграє важливу роль у забезпеченні національної єдності і міжетнічного спілкування);
  • формування активної громадянської позиції (засвоєння учнями етики громадських відносин, набуття навичок публічної діяльності та громадянської поведінки, формування соціальної активності, поваги до закону, відчуття відповідальності за глибокого розуміння громадянського обов’язку, свою державу; залучення учнівської молоді до практичних справ розбудови нашої державності, членства в органах учнівського самоврядування, дитячих і молодіжних громадських організаціях та об’єднаннях, волонтерських загонах, молодіжних рухах);
  • готовність до захисту України (формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості у дітей та молоді на прикладах героїчної боротьби Українського народу за самовизначення і творення власної держави, ідеалів свободи, соборності та державності, успадкованих, зокрема, від княжої доби, українських козаків, Українських Січових Стрільців, армій Української Народної Республіки та Західноукраїнської Народної Республіки, учасників антибільшовицьких селянських повстань, загонів Карпатської Січі, Української повстанської армії, українців-повстанців у сталінських концтаборах, учасників дисидентського руху в Україні; виховання на прикладах мужності та героїзму учасників революційних подій в Україні у 2004, 2013 - 2014 роках, учасників антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях,   висвітлення героїзму українців, які боролися в арміях держав - учасників Антигітлерівської коаліції та в рухах опору нацистській Німеччині та її союзникам під час Другої світової війни 1939 - 1945 років, учасників міжнародних операцій з підтримки миру і безпеки).
  • готовність до творчої продуктивної праці в ім’я України (залучення дітей до всіх доступних видів творчої діяльності, ознайомлення із реальними перспективами здобуття професійної освіти і працевлаштування в межах регіону, орієнтація на реалізацію життєвих перспектив у межах України, усвідомлення необхідності особистого внеску в розбудову економіки рідного краю).

До основних принципів системи громадянсько-патріотичного виховання  в ЦТДЮ відносяться :

- принцип національної спрямованості виховання, який передбачає формування у дітей та учнівської молоді високого рівня національної свідомості і самосвідомості, почуття патріотизму, шанобливого ставлення до історії і культури українського народу, етносу рідного краю;

- принцип культуровідповідності, який передбачає формування базової культури особистості, ґрунтованої на морально-духовному досвіді людства, українського народу, населення рідного краю;

- принцип гуманістичної орієнтації виховання, який передбачає ціннісне ставлення до дитини, визначає пріоритет її фізичного, психічного і соціального здоров’я, розвиток свідомості, культури потреб, емоційної сприйнятливості, відповідальної поведінки;

- принцип цілісності виховання, який передбачає організацію виховного процесу як системи, його спрямованість на гармонійний і різнобічний розвиток особистості, забезпечення наступності напрямів та етапів виховної роботи на різних освітніх рівнях, охоплює всі сфери життєдіяльності дітей та учнівської молоді;

- принцип соціальної адекватності виховання, який передбачає приведення у відповідність змісту і засобів виховання соціальній ситуації, в якій організовується виховний процес, забезпечення взаємозв’язку виховних завдань і задач соціального розвитку суспільства, координацію взаємодії соціальних інститутів, причетних до виховання, ефективне здійснення соціально-педагогічного супроводу дитини;

- акмеологічний принцип, який передбачає побудову виховного процесу так, щоб вихованець засвоїв найвищі морально-духовні цінності; забезпечує створення умов для оптимальної самореалізації особистості, що формується, розвитку її індивідуальних можливостей і здібностей, міцного й органічного засвоєння нею загальнолюдських і національних цінностей, стратегії життя, яка передбачає постійний рух до здійснення нових, соціально значущих задумів; формування умінь долати труднощі, прогнозувати наслідки своїх учинків; здатності свідомо приймати рішення.

- принцип адекватності виховання до психологічних умов розвитку особистості, який передбачає зосередження уваги на дитині, врахування її вікових та індивідуальних особливостей, задоволення фундаментальні потреби дитини (у розумінні, визнанні, сприйнятті, щирому ставленні до неї); вироблення індивідуальної програму її розвитку; стимулювання розвитку в особистості свідомого ставлення до своєї поведінки, діяльності, життєвого вибору.

- принцип особистісної орієнтації, який передбачає визнання права особистості на вільний розвиток та реалізацію своїх здібностей; вироблення оптимістичної стратегії розвитку кожного вихованця; спрямовання зусиль на розвиток світогляду, самосвідомості, культури потреб, емоційної сприйнятливості, довільної поведінки, базових якостей особистості.

- принцип превентивності, який передбачає здійснення профілактики негативних проявів поведінки дітей та учнівської молоді, вироблення імунітету до асоціальних впливів, запобігання різним проявам деструктивної поведінки.

У процесі здійснення  національно-патріотичного та громадянського виховання в ЦТДЮ передбачено реалізацію таких  виховних завдань:

  • створення цілісної моделі виховної системи,  програм, на основі національних,  загальнолюдських , полікультурних, громадянських цінностей для  виховання  національно свідомих  громадян – патріотів,  здатних  забезпечити країні мир та гідне місце в цивілізованому світі.
  • реалізація особистісно-орієнтованого, діяльнішого творчого та компетентнісного підходу до організації виховного процесу в дитячому колективі ;
  • впровадження інноваційних здоров'язбережувальних технологій навчання і виховання
  • виховання лідерів-патріотів через діяльність міського учнівського парламетну «Наснага»,
  • врахування сукупності економічних, соціальних, моральних, вікових особливостей дітей з метою оптимального вибору форм і методів роботи з учнями.
  • оптимальне поєднання індивідуальних, групових та масових форм організації виховної діяльності , з урахуванням вікових особливостей учнів;
  • використання духовного та педагогічного потенціалу української родини, національних звичаїв і релігійних традицій, історії та культури краю в процесі формування особистості як патріота, громадянина, сім’янина і професіонала
  • інтеграція у виховний процес зусилля батьківської громади, представників державної влади, громадських і благодійних організацій, правоохоронних органів та установ системи здоров’я;
  • використання потенціалу туристсько-краєзнавчої роботи у національно-патріотичному вихованні учнівської молоді,  популяризації культурного розмаїття, історичної спадщини Тернопільської області; формування історичної пам’яті підростаючого покоління; забезпечення духовної єдності поколінь

Успішній реалізації  завдань  громадянсько-патріотичного виховання  в  Ц ТДЮ сприяють:

І. Розгалужена мережа гуртків (у 139 навчальних групах якого навчаються 2098 дітей та учнівської молоді віком від 4 до 21 року).

ІІ. Злагоджена діяльність структурних підрозділів :

  • школи раннього естетичного розвитку «Зернятко»;
  • відділу музично-естетичного виховання;
  • відділу декоративно-ужиткового мистецтва ;
  • відділу методичної роботи;
  • відділу організаційно-масової роботи .

ІІІ. Громадські зв’язки:

  • з органами місцевого самоврядування;
  • із церквами, духовними спільнотами;
  • закладами освіти і культури;
  • із засобами масової інформації;
  • з громадськими об’єднаннями та організаціями.

Мережа гуртків «Центру творчості дітей та юнацтва»

На базі відділу музично-естетичного виховання діють:

  • Народний театр пісні «Співаночка»;
  • Народний театр танцю «Посмішка»;
  • Зразковий театр пісні «Мікст»;
  • зразковий дитячий хор духовної пісні «Фантазія»
  • Вокальні колективи;
  • Інструментальні колективи;
  • Танцювальні колективи.

На базі відділу організаційно-масової роботи функціонують гуртки:

  • «Пішохідний туризм» ;
  • «Велосипедний туризм»
  • «Спортивний туризм» ;
  • «Юний рятувальник» ;
  • «Географи-краєзнавці»;
  • «Екологи-краєзнавці» .

На базі відділу декоративно-ужиткового  мистецтва, де 11 педагогів мають звання «майстер народних художніх промислів», діють гуртки:

  • образотворчого мистецтва;
  • художньої обробки шкіри, дерева ;
  • фітодизайну;
  • бісероплетіння;
  • рукоділля;
  • вишивання .

У  Школі  раннього естетичного розвитку «Зернятко» проводять заняття:

  • з розвитку мовлення;
  • основ математики і логіки;
  • образотворчого мистецтва, праці;
  • з ритміки і основ хореографії;
  • з вокального мистецтва;
  • народознавства;
  • англійської мови.

На базі методичного відділу вивчаються:

  • «Цікава англійська»;
  • «Дивослово».

Діяльність структурних підрозділів  «Центру творчості дітей та юнацтва»

 Школа раннього естетичного розвитку «Зернятко» налічує 200 дітей віком 4-6 років. Одним з основних завдань роботи  «Зернятка» є  естетичний розвиток дитини, виявлення здібностей та обдарованості в процесі навчально-виховної діяльності.

          Навчальні програми розроблені з врахуванням вікових особливостей учнів, на заняттях використовуються ігрові форми, ілюстровані розповіді, бесіди, виконання колективних та самостійних завдань, різноманітні форми практичної роботи, участь у виставках, конкурсах, масових заходах.

Запропоновані види діяльності і відповідним чином організований педагогічний процес стимулюють розвиток дитячих здібностей, сприяють  формуванню комунікативних якостей, дають можливість виявити обдарованість.

Координатором роботи з організації масових та групових виховних заходів є відділ музично-естетичного виховання. Щорічно  проводить  біля 80 організаційно-масових заходів:  благодійних акцій , свят, конкурсів, театралізованих дійств, конкурсно-розважальних програм, фестивалів, змагань, концертів, у яких задіяні майже 15000 учнів.

Виховний ефект вищезгаданих заходів зумовлений:

  • залученням великої кількості  учасників;
  • максимальним врахуванням  індивідуальних особливостей  учнів, їхнього  досвіду, запитів та інтересів;
  • залученням до активної творчої діяльності школярів усіх вікових категорій;
  • варіативністю представлених форм і методів організації дозвілля.

Участь у масових заходах сприяє розвитку пізнавальних інтересів школярів, позитивно впливає на їх емоційну сферу, дозволяє налагодити творчий діалог між учнями різних навчальних закладів міста тощо;

Досвід проведення найбільш цікавих заходів, як свідчить практика, із задоволенням використовують згодом у своїй роботі педагоги-організатори загальноосвітніх навчальних закладів міста.

  Відділ декоративно-ужиткового мистецтва – це простір для розвитку та самореалізації особистості школяра в галузях образотворчого мистецтва та декоративно-ужиткової творчості.

Діяльність відділу зорієнтована на вивчення і популяризацію давніх та сучасних видів українського декоративно-ужиткового та образотворчого мистецтва; ознайомлення учнів з українськими календарно-обрядовими дійствами.

Крім того, навчальні заняття, майстер-класи з різних видів ужиткового мистецтва, участь у фестивалях, конкурсах, зустрічі з цікавими людьми  створюють умови для оволодіння дітьми навиками допрофесійної підготовки, спонукають дітей до активної творчості, вчать спілкуватися, формувати особисті якості, що сприятимуть їхній самореалізації  в дорослому житті.

 Головним завданням відділу організаційно-масової роботи є впровадження державної політики  щодо зміцнення фізичного розвитку дітей та молоді, участь у пошуково-дослідницькій роботі, вивчення історії рідного краю, розробка краєзнавчих маршрутів тощо. Відділ організаційно-масової  роботи є координатором роботи загальноосвітніх навчальних закладів міста  з питань туризму та краєзнавства, організатором міських змагань: з техніки пішохідного туризму; з орієнтування на місцевості «Золота осінь»; юних рятувальників «Школа безпеки»; з техніки пішохідного туризму в закритих приміщеннях; з техніки велосипедного  туризму.

Методичний відділ ЦТДЮ - відділ аналітичної, організаційної, діагностичної, пошукової, інформаційної діяльності, що заснована на досягненнях науки та використанні кращого педагогічного досвіду і ставить за мету удосконалення професійної компетентності педагогічних працівників та підвищення ефективності навчально-виховного процесу. Інформаційно-методична робота ЦТДЮ спрямована на:

  • практичну реалізацію нормативно правових документів щодо розвитку  освіти  та  позашкільної освіти в Україні;
  • створення цілісної моделі виховної системи на основі національних та загальнолюдських цінностей;
  • програмно-методичне оновлення, запровадження нових форм і методів особистісно зорієнтованого навчання  в умовах позашкільного навчального закладу.

Методисти відділів ЦТДЮ, відповідно до напрямків діяльності,  надають консультації та розробляють методичні рекомендації, сценарії виховних заходів  педагогам ПНЗ та ЗНЗ для організації змістовного дозвілля школярів та з метою формування ціннісного ставлення особистості до себе, людей, держави, природи, мистецтва та праці та координують діяльність  міського учнівського парламенту «Наснага», мета роботи якого – розвиток соціальної активності  школярів, формування лідерських якостей та громадянських компетенцій учнівської молоді.

Заходи, що їх організовує учнівський парламент, відзначаються чіткою організацією, змістовним наповненням, оригінальністю форм та методів проведення. Серед найцікавіших – флеш-моб  «Діти проти війни», «Коло єднання», міський конкурс відеороликів «Твоє життя - твій вибір», квест  старшокласників «Безпека в житті – життя в  безпеці» , «Зустріч в зеленій кімнаті» (зустріч міського учнівського парламенту з представниками міської ради)

   Громадські зв’язки

Значну увагу «Центр творчості дітей та юнацтва» приділяє  створенню позитивного виховного середовища в місті.

Парламент «Наснага» тісно співпрацює з міським управлінням освіти, міською радою, органами студентського самоврядуванням, іншими громадськими організаціями .

Багато освітніх соціальних проектів та програм ЦТДЮ реалізовано спільно з управліннями Тернопільської міської ради, МНС України в Тернопільській області, обласним Центром народної творчості, обласним Департаментом сім’ї, молоді та спорту, Навчально-методичним центром цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, обласним осередком Всеукраїнського громадського дитячого руху «Школа безпеки», церквами, кафедрами педагогіки, психології та Інституту мистецтв Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка тощо. Така співпраця сприяє збагаченню навчально-виховного простору позашкільного простору сучасними засобами соціалізації особистості, становлення її як громадянина, патріота, професіонала .

Постійно співпрацюють педагоги та вихованці ЦТДЮ з молодіжними громадськими організаціями «Майбутнє сиріт», «Молода просвіта», «Місто». Спільно із названими вище організаціями  неодноразово проводилися виховні заходи для соціально незахищених дітей, дітей з особливими потребами.

Цікавою і плідною є співпраця зі ЗМІ: телеканалами ТТБ , ТY- 4, ІНТБ;  журналами  «Рукоділля», «Вишивка», «Бісер»; газетами «Вільне життя», «Місто», «Тернопіль вечірній», «20 хвилин».

Добре налагоджена робота з батьками.

У Школі раннього естетичного розвитку «Зернятко» поєднуються сімейне та суспільне виховання. Завдяки  ефективній роботі педагогів, практичного психолога підвищується рівень відповідальності батьків, покращується емоційний контакт між батьками, дітьми та керівниками гуртків.

Щорічно за участю батьків проводяться творчі звіти, батьки беруть активну участь у підготовці та проведені концертів, фестивалів, організації гастрольних поїздок тощо.

Двічі на рік відбуваються батьківські збори, Педагогами ЦТДЮ було підготовлено ряд методичних матеріалів на теми: «Роль батьків у виявленні та розвитку творчих здібностей дітей», «Особливості виховання дітей в українській родині», «Родинні обереги», «Спільна робота батьків та керівників гуртків з розвитку творчої особистості в позашкільному навчальному закладі», «Педагогічна культура батьків – запорука успішного виховання молодого покоління» тощо.

 

Коментарі 0

Ви не увійшли в систему! Вхід